Achter de schermen bij de spoedtelefoon
Sinds 2016 hebben wij een spoedtelefoon. Daarmee kunnen tolkgebruikers in een noodsituatie bellen als zij met spoed een tolk Nederlandse Gebarentaal of een schrijftolk zoeken.
De spoedtelefoon is zeven dagen per week, dag en nacht bereikbaar. Elke dag draaien twee mensen van Tolkcontact deze dienst. De eerste dienst is van 9.00 uur tot 17.00 uur en de tweede dienst is van 17.00 uur tot 9.00 uur. De spoedtelefoon is een hulplijn voor mensen die nu of op heel korte termijn een tolk Nederlandse Gebarentaal of een schrijftolk nodig hebben. Dat kan zijn omdat je been gebroken is en je onderweg bent naar de EHBO, of omdat je morgen een uitvaart hebt. Serieuze, dringende zaken dus. Je kunt ook sms’en naar de spoedtelefoon.
Wat is er aan de hand?
Voordat wij een tolk naar een spoedgeval sturen, hebben we vaak veel vragen. We moeten namelijk het een en ander weten over de situatie. Natuurlijk willen we weten wat er aan de hand is en wat voor tolk er gezocht wordt. Maar ook op welke locatie de tolk moet zijn en of het nodig is dat de tolk er live bij is. Soms kan een Tolk op afstand (TOA) een prima oplossing zijn. Zo kunnen wij inschatten wat voor situatie het is en welke tolk het beste past bij de vraag.
Held van de dag: achterwachttolk
De helden van de spoedtelefoon zijn de achterwachttolken. Als achterwachttolk ben je tijdens een dienst 24 uur beschikbaar voor spoedsituaties. Je kunt dan op ieder moment gebeld worden door ons voor een opdracht ergens in het land. Claudia de Koster draait al jaren achterwachtdiensten. Ze vertelt waarom ze dat belangrijk vindt en wat het haar oplevert. ‘Je bent van grote betekenis voor mensen op belangrijke momenten in hun leven.’ Lees meer over achterwachttolken.
“Als er geen achterwachttolk was geweest, dan was het voor die jongen heel anders verlopen”
Welke situaties zijn geen spoed?
Bijvoorbeeld een afspraak die over 2 weken of volgende maand plaatsvindt. Dan is er geen spoed. Ben je bang dat je niet op tijd een tolk vindt voor je afspraak? Als je geen tolk kan vinden in je eigen netwerk, dan kun je een opdracht aanmaken op mijn.tolkcontact.nl. Gaat het niet lukken vóór de afspraak? Dan kan je Tolkcontact bellen, mailen of sms’en. Zij zoeken dan mee naar een tolk. Beeldbellen in gebarentaal kan ook.
Zo blijft de spoedlijn zoveel mogelijk open voor echte spoedgevallen.
Weten wanneer je wél mag bellen? Bekijk dan deze spoedsituaties.