Zoeken in Tolkcontact

Terug naar boven

Bellen met 112

Stap 1

Druk in de app op de knop Alarmnummer 112.

Er wordt meteen gebeld naar 112. Op je scherm staat ‘Bellen…’.

Stap 2

Contact met de alarmcentrale

Bovenaan je scherm staat: ‘Hier komt de inkomende tekst’. Als een medewerker van 112 opneemt, komt de vraag in beeld welke hulpdienst er moet komen. Toets het nummer in van wat je nodig hebt:
1. politie
2. brandweer
3. ambulance
4. weet ik niet

Stap 3

Beantwoord de vragen

De medewerker vraagt aan jou waar je bent. Je kunt antwoorden door zelf te spreken of door te typen. Dan kan de medewerker meteen de juiste hulpdienst naar je toesturen.

Stap 4

Blijf aan de lijn

De medewerker vraagt nu door wat er aan de hand is. De medewerker blijft met je aan de lijn om je te helpen tot er iemand is.

Als de hulpdienst er is kun je ophangen.

Stap 5

Liever bellen in gebarentaal?

Wil je in gebarentaal bellen naar 112? Bel dan via KPN Teletolk!

(Let op bellen met tolk kan alleen tussen 7.00 en 22.00 uur. Buiten deze tijden is alleen tekstbellen beschikbaar)


  1. Druk in de app op de knop Alarmnummer 112. Er wordt meteen gebeld naar 112. Op je scherm staat ‘Bellen…’. 
  2. Bovenaan je scherm staat: ‘Hier komt de inkomende tekst’. Als een medewerker van 112 opneemt, komt de vraag in beeld welke hulpdienst er moet komen. Toets het nummer in van wat je nodig hebt:
    1. politie
    2. brandweer
    3. ambulance
    4. weet ik niet
  3. De medewerker vraagt aan jou waar je bent. Je kunt antwoorden door zelf te spreken of door te typen. Dan kan de medewerker meteen de juiste hulpdienst naar je toesturen.
  4. De medewerker vraagt nu door wat er aan de hand is. De medewerker blijft met je aan de lijn om je te helpen tot er iemand is.
  5. Als de hulpdienst er is, kun je ophangen.

Wil je in gebarentaal bellen naar 112? Bel dan via KPN Teletolk! 

(Let op bellen met tolk kan alleen tussen 7.00 en 22.00 uur. Buiten deze tijden is alleen tekstbellen beschikbaar)


Bekijk in NGT