Zoeken in Tolkcontact

Terug naar boven

Veelgestelde vragen

Hieronder geven we antwoord op alle veelgestelde vragen. Staat je vraag er toch niet bij? Stuur dan een e-mail aan contact@tolkcontact.nl.

Inloggen

Hoe log ik in op mijn.tolkcontact.nl?

  • Ga naar mijn.tolkcontact.nl;
  • vul je e-mailadres in;
  • vul je wachtwoord in;
  • log in met eHerkenning.

Log je voor het eerst in, of ben je je wachtwoord vergeten? Maak dan een (nieuw) wachtwoord aan.

Heb je nog geen eHerkenning? Lees hier hoe je eHerkenning aanvraagt.

Ik word automatisch doorgestuurd naar welkom.tolkcontact.nl, klopt dat?

Ja, dit heeft te maken met de beveiliging van alle persoonlijke informatie. Als je naar mijn.tolkcontact.nl gaat, word je automatisch doorgelinkt naar welkom.tolkcontact.nl om in te loggen. Ben je eenmaal ingelogd, dan zie je de url in.tolkcontact.nl. Deze url’s kloppen en zorgen ervoor dat je veilig inlogt.

Hoe kan ik een account aanmaken op mijn.tolkcontact.nl?

Als je afgestudeerd tolk bent en een RTGS-nummer hebt, neem dan contact met ons op. Wij maken een account voor je aan en leiden je (digitaal) rond in mijn.tolkcontact.nl. We geven je gegevens ook door aan UWV, zodat zij je facturen kunnen betalen.

Is er ook een app?

Ja, met de Tolkcontact-app kunnen doven en slechthorenden bellen via KPN Teletolk, snel en zonder afspraak een tolk op afstand inzetten, bellen met de alarmcentrale 112 of direct in contact komen met de klantenservice van Tolkcontact. Lees meer op de pagina over de Tolkcontact-app.

De website van Tolkcontact kun je op elk apparaat bekijken. Onze website past zich volledig aan je schermformaat aan. Wil je snel kunnen inloggen op een mobiel apparaat of tablet? Maak dan een snelkoppeling naar de website op je startscherm (lees hier hoe je dat kunt doen).

Hoe verander ik mijn wachtwoord?

Log in op mijn.tolkcontact.nl, ga naar ‘mijn gegevens’ en pas daar je wachtwoord aan. Klik onderaan op ‘opslaan’.

Mijn gegevens en profielinstellingen

Hoe kan ik mijn gegevens aanpassen?

Log in op mijn.tolkcontact.nl en ga naar ‘mijn gegevens’. Daar kun je bijvoorbeeld je naam en adresgegevens aanpassen. Niet alle onderdelen kun je zelf aanpassen. Mocht je iets willen wijzigen in één van die onderdelen, mail dan naar contact@tolkcontact.nl.

Waarom is het belangrijk dat ik mijn profiel invul en up-to-date houd?

Voor de bemiddeling van tolkopdrachten gebruiken we de gegevens die je invult op je profiel. Heb je bijvoorbeeld extra tolkvaardigheden ontwikkeld? Als je dit toevoegt aan je profiel, kom je wellicht voor meer tolkopdrachten in aanmerking.

Hoe ziet mijn profiel eruit als klanten het bekijken?

Ga naar ‘mijn tolkprofiel’ en klik op de knop ‘bekijk mijn profiel zoals klanten dit zien’.

Invoeren van tolkopdrachten

Hoe kan ik een klant vinden in mijn.tolkcontact.nl?

Bekende klant: Als je al eerder voor een klant hebt getolkt, kun je tijdens het invoeren van de tolkopdracht zoeken op (een gedeelte van) de naam van de klant. Zodra de juiste klantnaam wordt getoond kun je deze aanklikken. 

Onbekende klant: Als je nog niet eerder voor een klant hebt getolkt, zoek je niet op naam, maar op de combinatie van geboortedatum en postcode. Ga naar ‘nieuwe tolkopdracht’, klik op ‘nieuwe klant’ en zoek de klant op basis van geboortedatum en postcode. 

Organisatie: Tijdens het invoeren van de tolkopdracht zoek je op (een deel van) de naam van de organisatie. Zodra de juiste organisatie wordt getoond kun je deze aanklikken. Let op: organisatie-uren mogen alleen worden ingezet als meerdere tolkgebruikers tegelijkertijd gebruikmaken van dezelfde tolk. Lees meer hierover op de pagina Tolkuren voor organisaties.

Dummyklant: Heb je de gegevens van je klant nog niet compleet, maar wil je wel alvast de opdracht in mijn.tolkcontact.nl zetten? Kies dan bij het invoeren van de opdracht voor ‘dummyklant’. De ontbrekende gegevens kun je later aanvullen.

Ik ben rechtstreeks benaderd door een klant, moet ik deze opdracht ook invoeren in mijn.tolkcontact.nl?

Alle tolkopdrachten die op tolkuren gedeclareerd worden moet je invoeren in mijn.tolkcontact.nl. Heeft een klant jou buiten mijn.tolkcontact.nl om rechtstreeks benaderd voor een opdracht, bijvoorbeeld via WhatsApp? Ook dan moet jij de opdracht invoeren op mijn.tolkcontact.nl (en dus niet de klant).

Kan ik een tolkopdracht na afloop nog wijzigen?

Zolang een tolkopdracht nog niet is ingediend voor betaling, kun je deze opdracht nog wijzigen. Let op: een opdracht wijzigen doe je niet in het factuuroverzicht, maar bij de opdracht zelf. Open de opdracht en klik onderaan op ‘terug op “uitgevoerd” zetten’. De opdracht staat nu weer bij je actieve opdrachten, klaar om gewijzigd te worden. De opdracht moet natuurlijk wel opnieuw door de klant getekend worden.

Mag ik het tolken van uitzendingen (tv-programma's, filmpjes, series, etc.) ook als tolkopdracht invoeren?

Ja, dat mag. Je kunt een uitzending live tolken – op afstand of op locatie – op het moment dat de tolkgebruiker het programma kijkt, maar je kunt ook video opnemen van jouw vertolking van de uitzending en deze naar de tolkgebruiker sturen. De tolkgebruiker kan dan zelf het moment kiezen waarop hij de video met jouw vertaling bekijkt (zie ook ‘Hoe declareer ik het tolken van uitzendingen?’ bij Berekening van getolkte uren).

Let op: organisaties kunnen geen organisatie-uren aanvragen voor het vertalen van tv-programma’s en livestreams.

Bemiddeling

Hoe werkt de (automatische) bemiddeling?

Klanten kunnen op ieder moment van de dag een tolkaanvraag invoeren in mijn.tolkcontact.nl en aan Tolkcontact vragen om een tolk te zoeken. De bemiddeling verloopt deels geautomatiseerd; op basis van de informatie in de tolkopdracht en de gegevens in jouw profiel worden opdrachten gematcht met tolken. Ook buiten kantooruren gaat de bemiddeling daarom door. Op de pagina Opdrachten aannemen lees je meer over dit proces.

Hoe zie ik of Tolkcontact voor de klant zoekt, of dat de klant mij zelf benadert via mijn.tolkcontact.nl?

Als de klant jou zelf benadert, dan komt de opdracht in de lijst met ‘actieve opdrachten’ te staan met als status ‘wacht op tolk’. Je krijgt hier ook altijd een bericht over.

Als Tolkcontact zoekt, dan komen de opdrachten waarvoor jij in aanmerking komt op jouw eigen homepage van mijn.tolkcontact.nl te staan bij ‘Wij zoeken nog een tolk voor…’. Je krijgt hier ook altijd een bericht over.

Moet ik altijd reageren als ik een tolkaanvraag van Tolkcontact krijg?

Liefst wel. Als je reageert, weten wij of je de opdracht aanneemt of weigert. Wanneer je de opdracht weigert, benaderen we direct de volgende tolk in de lijst en hoeven we jou niet onnodig te bellen. Op die manier kunnen we sneller een tolk voor de tolkgebruiker vinden. In mijn.tolkcontact.nl kun je op de homepage (na het inloggen) eenvoudig zien voor welke opdrachten je bent benaderd, en waar je nog niet op hebt gereageerd. Op dezelfde pagina kun je zien op voor welke opdrachten die jij hebt afgewezen we nog steeds een tolk zoeken. Mocht er bij jou ineens toch ruimte in je agenda ontstaan, dan kun je die afgewezen opdrachten alsnog aannemen. 

Waarom ontvang ik sommige aanvragen per sms/Telegram en sommige per e-mail?

In mijn.tolkcontact.nl kun je onder ‘mijn gegevens’ aangeven of je belangrijke berichten via sms/Telegram of e-mail wil ontvangen. Opdrachten die ver in de toekomst plaatsvinden, sturen we sowieso via e-mail. Opdrachten die al op heel korte termijn plaatsvinden ontvang je ook altijd via sms. Of een aanvraag via e-mail of sms bij je binnenkomt, hangt dus af van een combinatie van jouw eigen instellingen en de periode tot de tolkopdracht.

Wat betekent de toevoeging ‘(betaald)’ achter de naam van een klant?

Als er achter de naam van een klant of organisatie ‘(betaald)’ staat, betekent dit dat de opdracht niet wordt gedeclareerd op tolkuren, maar dat de klant per factuur betaalt. De opdracht kan net als alle andere opdrachten worden ingevoerd in mijn.tolkcontact.nl. Voor deze ‘betaalde’ (commerciële) opdrachten worden de regels en het tarief van het werkdomein gehanteerd. Voor opdrachten op afstand is het tarief standaard 130%. Bij commerciële opdrachten die buiten ons omgaan, staat het je uiteraard volledig vrij om zelf je tarief te bepalen. Jij bent dan degene die een prijsafspraak maakt met de organisatie. Je maakt en stuurt dan zelf je factuur.

Hoe factureer ik een commerciële (‘betaalde’) opdracht?

De facturatie van deze opdrachten gaat zoals je gewend bent. Je laat deze opdrachten door de organisatie die de tolk aanvraagt tekenen in mijn.tolkcontact.nl en je dient de factuur in. Het enige verschil is dat de factuur nu niet naar UWV, maar naar Berengroep/Tolkcontact wordt verstuurd. Wij betalen het factuurbedrag aan je uit en sturen een factuur naar de organisatie. Bij commerciële (‘betaalde’) opdrachten die via ons lopen, is Berengroep/Tolkcontact dus eigenlijk de opdrachtgever. Bij commerciële opdrachten die buiten ons omgaan, staat het je uiteraard volledig vrij om zelf je tarief te bepalen. Jij bent dan degene die een prijsafspraak maakt met de organisatie. Je maakt en stuurt dan zelf je factuur.

Reisafstand en reiskosten

Ontvang ik een reiskostenvergoeding voor tolkopdrachten?

Ja, voor opdrachten in het werk- en onderwijsdomein geldt per 1 januari 2024 een reiskostenvergoeding van € 0,84 p/km (excl. btw), met een maximum tot 110 kilometer enkele reis van je eigen huisadres naar de opdrachtlocatie en andersom. Bij opdrachten voor doofblinde klanten geldt geen maximum aantal kilometers.

Voor opdrachten in het leefdomein geldt per 1 januari 2024 een reiskostenvergoeding van € 0,84 p/km (excl. btw): 

  • met een maximum tot 60 kilometer enkele reis van je eigen huisadres naar de opdrachtlocatie en andersom (geen maximum bij opdrachten voor doofblinde klanten);
  • met een maximum van 90 kilometer enkele reis voor alle tolken voor de volgende postcodegebieden 1790 t/m 1799, 4300 t/m 4699, 5900 t/m 6499, 7800 t/m 7899, 8400 t/m 9999;
  • met een maximum tot 90 kilometer enkele reis voor schrijftolken voor de volgende postcodegebieden: 1600 t/m 1699, 1700 t/m 1789, 7500 t/m 7799, 7900 t/m 7999, 8300 t/m 8399

Ben je al naar de opdrachtlocatie afgereisd en wordt de opdracht ter plaatse geannuleerd? Dan krijg je de reiskosten (deels) vergoed. Bij overige annuleringen vindt er geen reiskostenvergoeding plaats (zie ook Annulering van tolkopdrachten).

Hoe geef ik in een opdracht aan dat ik geen reiskosten declareer?

Dit kun je bij het invoeren van de tolkopdracht aanvinken bij het gedeelte over de kilometerdeclaratie.

Hoe vul ik de reisafstand in bij opdrachten die op elkaar aansluiten?

Als je opeenvolgende opdrachten A en B en C hebt, dan vul je de reisafstand als volgt in: 

  • Opdracht A: vul de reisafstand van je huisadres naar de opdracht in. Vul hier geen terugweg in. 
  • Maak opdracht B aan en vul de afstand in van de locatie van opdracht A naar de locatie van opdracht B. Vul wederom geen terugweg in. 
  • Maak opdracht C aan en vul de afstand in van de locatie van opdracht B, naar de locatie van opdracht C. Als terugweg vul je je huisadres weer in.

Hoe voer ik in dat ik een ander aantal kilometers heb gereden door een afwijkende route?

Als je route afwijkt, kan Tolkcontact dit aanpassen. Neem contact op via contact@tolkcontact.nl. Tolkcontact kan de wijziging pas doen nadat de klant heeft getekend en voordat de opdracht is ingediend voor uitbetaling.

Tolken op afstand

Hoe geef ik in mijn.tolkcontact.nl aan dat ik de opdracht op afstand heb getolkt?

Je geeft dit aan bij het aanmaken van een nieuwe tolkopdracht. Tolken op afstanden moet wel aangevinkt staan in je tolkprofiel, anders is deze optie niet zichtbaar in de opdracht.

Wat is de vergoeding voor het tolken op afstand?

Voor tolken op afstand rekenen we 130% van het standaard uurtarief.

Hoeveel tolkuren worden er afgeschreven bij de tolkgebruiker voor een opdracht op afstand?

In principe worden er evenveel tolkuren afgeschreven voor een opdracht op afstand als bij een reguliere opdracht. Om het tolken op afstand te stimuleren, is er in de leefsfeer echter een regeling dat er tot 15 tolkuren slechts éénderde van het tolkurensaldo afgaat. Zodra er voor 15 uren is getolkt, worden de uren weer op de reguliere manier van het saldo afgeschreven. Een uitgebreide toelichting lees je in het artikel Zet ook eens een tolk op afstand in.

Goedkeuring door de klant

Hoe kan de klant tekenen voor de opdracht?

Een tolkgebruiker kan op drie manieren voor de tolkopdracht tekenen:

  • Met een digitale handtekening: je laat de klant direct na de opdracht digitaal tekenen via je mobiel (net zoals bij de ontvangst van een postpakket)
  • Via e-mail/sms: na afloop van de tolkopdracht ontvangt de klant (mits zijn gegevens bij Tolkcontact bekend zijn) een link via e-mail of sms, waarmee hij de tolkopdracht kan bevestigen. Dit doet de klant door bij de opdracht te kiezen voor ‘dit klopt’ of ‘dit klopt niet’.  
  • Op een papieren formulier: na de opdracht bied je je klant een ingevuld opdrachtformulier aan (dit is terug te vinden in je mijn.tolkcontact.nl) om te ondertekenen.

Berekening van getolkte uren

Hoe worden de getolkte uren berekend?

Je mag alleen de daadwerkelijk getolkte tijd factureren. Deze mag je naar boven afronden op een kwartier. Voorbeeld: voor 20 minuten getolkte tijd mag je 30 minuten declareren. 

In onderwijssituaties is de minimale duur van je tolkopdracht één lesuur. Een lesuur in een onderwijssituatie vindt plaats tussen 8.00 en 18.00 uur op basis van werkelijke lengte in minuten. In alle andere situaties (leef- of werkdomein) bedraagt de minimale duur van je tolkopdracht één kwartier.

Wordt je tolkopdracht door de tolkgebruiker binnen 24 uur voor aanvang van de opdracht geannuleerd, of duurt de opdracht korter dan gepland? Dan mag je de niet getolkte uren ook factureren (zie ook Annulering van tolkopdrachten)

Mag ik een opdracht samen met een andere tolk uitvoeren (teamtolken)?

Teamtolken kan zonder voorafgaande toestemming worden ingezet in de volgende situaties: 

  • Een tolkopdracht voor een onderwijs- of werksituatie die langer dan één uur duurt, zonder onderbreking van pauzes, en waarbij het niet mogelijk is om achtereenvolgens verschillende tolken in te zetten.
  • Een tolkopdracht in een privésituatie die langer dan twee uur duurt, zonder onderbreking van pauzes, en waarbij het niet mogelijk is om achtereenvolgens verschillende tolken in te zetten.
  • Een tolkopdracht in een justitiële setting.
  • Bij het gebruik van een andere taal dan het Nederlands of Nederlandse Gebarentaal of Nederlands ondersteund met Gebaren.

Voor bovengenoemde opdrachten krijgen beide tolken de volledige vergoeding uitbetaald. Bij alle andere situaties moet je vooraf eerst toestemming vragen bij UWV.

Lees dit artikel voor meer regels en tips over teamtolken.

Hoe declareer ik het tolken van uitzendingen (tv-programma's, filmpjes, series, etc.)?

Tolk je een uitzending op locatie bij de klant, dan valt dit onder de reguliere tolkvergoeding. Vertaal je de uitzending op afstand of neem je de vertolking thuis op om achteraf aan de tolkgebruiker te sturen, dan valt dit onder het tarief voor tolken op afstand (zie Tolken op afstand). 

Let op: bij het tolken van uitzendingen kun je maximaal de duur van de uitzending declareren. Voorbereidingstijd, extra opnames (bijvoorbeeld als je een gedeelte opnieuw wilt opnemen) en montagetijd mogen niet op tolkuren worden gedeclareerd. De opname mag met meerdere tolkgebruikers worden gedeeld, maar kan maar één keer worden gedeclareerd. Twijfel je of een situatie in aanmerking komt voor declaratie op tolkuren, neem dan contact met ons op.

Wat valt er onder geannuleerde tijd en hoe neem ik dit op in de berekening?

De volgende situaties vallen onder geannuleerde tijd:

  • Niet geplande onderbrekingen
    Als deze langer dan 15 minuten duren, geef je dit aan als geannuleerde tijd.
  • Opdracht begint later dan gepland
    Begint de tolkopdracht meer dan 15 minuten te laat, dan geef je dit aan als geannuleerde tijd. Bij opdrachten die minder dan 15 minuten te laat beginnen, valt deze verlate starttijd gewoon onder getolkte tijd.
  • Opdracht eindigt eerder dan gepland
    Wanneer een tolkopdracht meer dan 15 minuten vroeger eindigt dan gepland, geef je dit aan als geannuleerde tijd. Eindigt een tolkopdracht minder dan 15 minuten te vroeg, dan kun je dit als getolkte tijd declareren.

Zie ook de vragen onder Annulering van tolkopdrachten.

Geldt voor alle tolksituaties dezelfde berekening van de getolkte tijd?

Nee, in de volgende situaties geldt een andere berekening van de getolkte tijd:

  • Medische situaties
    Bij medische situaties geldt de aangevraagde begintijd als het begin van de opdracht en de daadwerkelijke eindtijd als de eindtijd van de opdracht. Alle tijd hiertussen geldt als getolkte tijd en wordt ook als zodanig uitbetaald. Ook de wachttijd. In medische situaties is er dus nooit sprake van ‘niet geplande onderbrekingen’ en ‘opdracht begint later dan gepland’.
  • Schoolreisjes
    Tijdens schoolreisjes mag je 50% van de tolkuren factureren bij het leefdomein en 50% bij het onderwijsdomein (met een maximum van 4 uur).
  • Tolken op afstand
    Bij tolken op afstand bevind je je niet op dezelfde locatie als de tolkgebruiker, maar verleen je je tolkdiensten ‘op afstand’ via een digitale verbinding. Hiervoor krijg je een vergoeding van 130%.
  • Tolken voor meerdere personen tegelijkertijd
    Tolk je voor meerdere personen tegelijkertijd, dan komt de getolkte tijd maar één keer in aanmerking voor uitbetaling.
  • Tolken op organisatie-uren
    Naast tolkgebruikers kunnen ook organisaties tolkuren aanvragen. Wil je je tolkopdracht factureren op organisatie-uren, dan mag dat alleen als je voor meerdere personen tegelijkertijd hebt getolkt. Is dat niet het geval, dan kun je de opdracht factureren op de uren van de individuele tolkgebruiker.
  • Teamtolken
    In sommige tolksituaties is het noodzakelijk dat er twee tolken worden ingezet. Hierbij is één van de twee tolken steeds actief aan het tolken, terwijl de tweede tolk de eerste ondersteunt. Dit noem je teamtolken. Om de kwaliteit te garanderen, wisselen de twee tolken elkaar gedurende de opdracht af. In het geval van teamtolken ben je samen met de andere tolk verantwoordelijk voor de opdracht. Zie ook de vraag ‘Mag ik een opdracht samen met een andere tolk uitvoeren (teamtolken)’ onder Berekening van getolkte uren.

Krijg ik ook betaald als een tolkopdracht korter duurt dan gepland?

Wanneer een tolkopdracht meer dan 15 minuten vroeger eindigt dan gepland, geef je dit aan als geannuleerde tijd. Deze tijd mag op een kwartier naar boven worden afgerond. Eindigt een tolkopdracht minder dan 15 minuten te vroeg, dan kun je dit als getolkte tijd declareren.

Annulering van tolkopdrachten

De klant annuleert de tolkopdracht. Hoe geef ik dat aan in mijn.tolkcontact.nl?

Bij het indienen van de tolkopdracht zijn er drie opties: 

  • Annuleert de klant op tijd (meer dan 24 uur van tevoren), dan hoeft hij de opdracht niet te accorderen. Er gaan ook geen tolkuren van zijn saldo af.
  • Annuleert de klant te laat (binnen 24 uur voor aanvang van de opdracht), dan moet de klant de opdracht accorderen. De aangevraagde tolkuren gaan van het saldo van de klant af. Als tolk krijg je de geannuleerde tijd vergoed. 
  • Ben je al op de tolklocatie en annuleert de klant ter plekke, dan moet de klant de opdracht accorderen. Als tolk krijg je de geannuleerde tijd vergoed. In het onderwijs- en werkdomein krijg je ook de reiskosten vergoed. In het leefdomein worden de reiskosten voor 50% vergoed.

Hoe kan ik zelf een tolkopdracht annuleren in mijn.tolkcontact.nl?

Ben je zelf verhinderd? Open de opdracht in mijn.tolkcontact.nl en klik onderaan op de grijze knop ‘opdracht annuleren’. Dit kan tot 24 uur voor aanvang van de opdracht. Als het e-mailadres of mobiele nummer van de klant bij ons bekend is, dan ontvangt de klant automatisch bericht. Staan de contactgegevens niet vermeld bij de opdracht, zorg er dan zelf voor dat de klant op de hoogte is van de annulering. Bij een door ons bemiddelde opdracht hervatten wij automatisch het zoekproces.

Gaat het om een annulering korter dan 24 uur voor aanvang van de opdracht? Neem dan eerst contact op met de klant. Wil de klant dat er een andere tolk gezocht wordt, neem dan contact op met ons, zodat wij voor de klant kunnen gaan zoeken. Je kunt uiteraard ook zelf voor vervanging zorgen.

Hoe kan ik een tolkopdracht verwijderen uit mijn.tolkcontact.nl?

Je kunt zelf geen opdrachten verwijderen uit mijn.tolkcontact.nl. Mail ons het opdrachtnummer, de naam van de klant en de datum van de tolkopdracht, dan halen wij de opdracht uit je overzicht. verwijderen de opdracht voor je. Ons e-mailadres is contact@tolkcontact.nl.

Krijg ik ook betaald als een tolkopdracht wordt geannuleerd?

Wanneer een tolkopdracht binnen 24 uur voor aanvang wordt geannuleerd, krijg je 50% van de opdracht betaald. Je hebt een handtekening van de tolkgebruiker nodig om deze opdracht te kunnen declareren. Bij de tolkgebruiker worden dan ook tolkuren afgeschreven. Bij het onderwijs- en werkdomein wordt 50% van de geannuleerde tolktijd afgeschreven; bij het leefdomein is dat 100%. Annuleert de tolkgebruiker meer dan 24 uur voorafgaand aan de opdracht, dan krijg je geen vergoeding.

Reiskosten worden niet vergoed bij een geannuleerde opdracht. Tenzij je al op de opdrachtlocatie bent en de opdracht daar ter plekke wordt geannuleerd. Dan krijg je de voor opdrachten in het werk- en onderwijsdomein de reiskosten vergoed. Bij opdrachten in het leefdomein krijg je 50% van de reiskosten vergoed. Bij overige annuleringen krijg je geen reiskostenvergoeding (zie ook de vragen onder Reisafstand en reiskosten).

Mijn beschikbaarheid

Hoe kan ik aangeven op welke dagen ik niet kan tolken?

In je tolkprofiel kun je per dagdeel aangeven wanneer je niet beschikbaar bent. Je kunt dit aangeven in dagdelen.

Ik ben een langere periode afwezig, waar kan ik dat aangeven?

In je profielinstellingen kun je onderaan aangeven dat je niet beschikbaar bent. Gedurende de periode die je daar invult, wordt je niet gevraagd voor tolkopdrachten. Tijdens je afwezigheid benaderen we je wél voor opdrachten ná je afwezigheid. Op die manier is je agenda snel weer gevuld.

Waarom moet ik al mijn tolkopdrachten invoeren in mijn.tolkcontact.nl?

Via Tolkcontact kun je tolkopdrachten declareren bij UWV. Om betaald te krijgen, moet je daarom altijd je tolkopdrachten invoeren in mijn.tolkcontact.nl.

Tarieven

Wat is het uurtarief van een tolk?

Als tolk krijg je een standaard uurvergoeding van € 71,48 (excl. btw; vanaf 1 januari 2024) in het werkdomein en leefdomein en € 62,37 (excl. btw; vanaf 1 januari 2024) in het onderwijsdomein. In het onderwijsdomein geldt een differentiatie per onderwijstype (zie ‘Is mijn uurtarief in alle typen onderwijs hetzelfde?’).

Buiten kantooruren en in het weekend gelden toeslagen (zie ‘Krijg ik een hoger uurtarief buiten kantooruren en in het weekend?’).

Alle tarieven zijn vastgelegd in het Normbedragenbesluit voorzieningen.

Krijg ik een hoger uurtarief buiten kantooruren en in het weekend?

Op werkdagen (maandag t/m vrijdag) tijdens kantooruren (8.00-18.00 uur) geldt het standaardtarief (zie ‘Wat is het uurtarief van een tolk?’). Op alle andere tijdstippen krijg je de volgende percentages van dat uurtarief vergoed:

Als feestdagen hanteren we de officiële feestdagen van de Rijksoverheid

In onderwijssituaties hangt het uurtarief ook af van het onderwijstype (zie ‘Is mijn uurtarief in alle typen onderwijs hetzelfde?’)

Is mijn uurtarief in alle typen onderwijs hetzelfde?

Nee, per onderwijstype krijg je een ander percentage van het standaardtarief:

  • Hbo/wo 105%
  • Middelbaar (beroeps)onderwijs 100% (standaardtarief)
  • Lager onderwijs 100%

Werk je buiten kantooruren in een onderwijssituatie, dan komen de bijbehorende toeslagen bovenop het tarief per onderwijstype (zie voor toeslagpercentages: ‘Krijg ik een hoger uurtarief buiten kantooruren en in het weekend?’)

Is mijn uurtarief in alle tolksituaties hetzelfde?

In de volgende bijzondere tolksituaties geldt een afwijkend uurtarief:

  • Tolken op afstand
    Tolk je op afstand, dan geldt het op dat tijdstip geldende uurtarief met een toeslag van 30%. Ook bestaat er voor tolkgebruikers in het leefdomein een regeling om het tolken op afstand te stimuleren. Dit betekent dat voor de eerste 15 getolkte uren slechts 5 tolkuren van het saldo van de tolkgebruiker worden afgeschreven. 
  • Opdrachten in het buitenland
    Voor opdrachten in het buitenland voor het leef- en werkdomein gelden dezelfde tarieven en toeslagen als in Nederland. Voor buitenlandopdrachten in het werkdomein vergoedt UWV het standaardtarief (100%) en krijg je geen toeslagen. Je krijgt geen reiskostenvergoeding als je tolkt buiten Nederland.
  • Teamtolken
    Ga je teamtolken? Dan krijg je een normale vergoeding en alle toeslagen, die zijn precies hezelfde wanneer je alleen tolkt. Voor de tolkgebruiker/klant gaat er per 1 uur teamtolken 1 uur van zijn tolkurensaldo af. (Zie voor alle andere voorwaarden van teamtolken ook: ‘Geldt voor alle tolksituaties dezelfde berekening van de getolkte tijd?’).

Facturatie

Hoe krijg ik mijn uitgevoerde tolkopdrachten uitbetaald?

Zodra je een opdracht hebt ingevoerd in mijn.tolkcontact.nl en de tolkgebruiker heeft getekend, maken wij automatisch een factuur voor je aan. Nadat je de factuur hebt gecontroleerd, kun je hem met één klik aanbieden voor betaling. Wij sturen de factuur dan voor je door naar UWV. UWV betaalt de factuur. De wettelijke betaaltermijn is 30 dagen, maar in de praktijk staat het geld vaak al binnen enkele werkdagen op je rekening.

Hoe maak ik een factuur?

Een factuur hoef je niet zelf te maken. Zodra een opdracht is getekend door de klant, wordt er direct een factuur aangemaakt. Soms worden opdrachten eerst nog gecontroleerd door een medewerker van Tolkcontact. Dat gebeurt als steekproef en als er een papieren opdrachtformulier is getekend. Na goedkeuring door de medewerker wordt ook van deze opdracht een factuur gemaakt. Je kunt de factuur daarna met één druk op de knop indienen voor uitbetaling.

Voldoet de facturatie aan de regels van de Belastingdienst?

Ja, de factuur die wij voor je opmaken voldoet aan alle regels die de Belastingdienst hieraan stelt. Het is wel belangrijk dat je zelf de juiste bedrijfsnaam en het juiste KvK- en BTW-nummer invult die op de factuur moeten worden vermeld. Je vult deze gegevens in onder ‘factuurgegevens’.

Kan ik zelf een factuurnummer toekennen aan de factuur?

De Belastingdienst eist dat facturen worden voorzien van een unieke en opeenvolgende nummering. Wij zorgen ervoor dat dit automatisch in orde is. Je mag het factuurnummer uiteraard ook zelf bepalen. In dat geval moet je het automatisch toegekende factuurnummer handmatig aanpassen. Let op: als je dit bij één factuur doet, moet je dit vanaf dat moment bij alle daaropvolgende facturen doen. Het aanpassen van het factuurnummer kan alleen voordat je de factuur indient.

Wat is een factuurprofiel?

In je factuurprofiel vermeld je alle gegevens die op jouw factuur moeten staan, zoals je bedrijfsnaam, je adres, je KvK-nummer, je BTW-nummer en of je BTW-plichtig bent. Het is dus belangrijk dat je factuurgegevens altijd actueel zijn.

Moet ik wijzigingen in mijn factuurgegevens zelf doorgeven aan UWV?

Nee. Zodra er iets wijzigt in je factuurgegevens, geven wij dat automatisch door aan UWV.

Achterwachtdienst

Wat voor tolksituaties kan ik verwachten als achterwacht?

De achterwacht wordt alleen ingezet bij spoedeisende tolkopdrachten. Het gaat daarbij om de volgende situaties:

  • Medische situaties met spoed (zowel lichamelijke als psychische gezondheid, bijvoorbeeld: huisarts, crisisopvang (GGZ), ziekenhuis)
  • Sterfgevallen, begrafenissen en crematies
  • Justitiële- of politiesituaties met spoed
  • Examen (theorie of praktijk)
  • Sollicitatiegesprek
  • Arbeidsconflict, schorsing of een bijeenkomst met betrekking tot reorganisatie of faillissement van werkgever

Heb ik altijd een opdracht tijdens een achterwachtdienst?

Nee, als achterwacht word je niet altijd ingezet. Maar áls je wordt ingezet, dan is dat voor tolkgebruikers erg belangrijk. Soms komt het voor dat we je al hebben gebeld voor een spoedopdracht, maar dat we dan binnen een kwartier toch nog een andere tolk vinden die eerder ter plaatse kan zijn. Dan vragen we je om weer om te keren. Uiteraard krijg je de tot dan toe gereden kilometers vergoed.

Kan ik tijdens een achterwachtdienst bepaalde opdrachten weigeren?

Nee, opdrachten waar je als achterwacht op wordt ingezet, kun je niet weigeren. Het is daarom belangrijk dat je in alle situaties kan en wil tolken. (NB: In tijden van corona gaat je eigen gezondheid natuurlijk wel voor. Twijfel je over een opdracht? Overleg dan even met ons.)

Wat is de vergoeding voor een achterwachtdienst?

Voor een achterwachtdienst van een etmaal staat een standaardvergoeding*:

Maandag t/m vrijdag

1/18 x 24 x € 71,48 (per 1 januari 2024) = € 95,30 exclusief btw

Zaterdag en zondag

2/18 x 24 x € 71,48 (per 1 januari 2024) = € 191,61 exclusief btw

Feestdagen (officiële feestdagen van Rijksoverheid)

3/18 x 24 x € 71,48 (per 1 januari 2024) = € 285,29 exclusief btw

Krijg je tijdens de achterwachtdienst een tolkopdracht toegewezen, dan wordt deze volgens de regulier geldende tarieven van de tolkvoorziening uitbetaald. Voor deze opdrachten krijg je alle gereden kilometers vergoed. De uitbetaling van je inzet komt bovenop de standaardvergoeding voor je achterwachtdienst.

*de berekening voor de standaardvergoeding is gebaseerd op de CAO Gehandicaptenzorg en het reguliere tolktarief

Hoe wordt een achterwachtdienst uitbetaald?

De achterwachtdienst wordt automatisch bijgeschreven op je factuur. Heb je meerdere factuurprofielen, dan kun je per achterwachtdienst aangeven op welk factuurprofiel je de dienst uitbetaald wilt krijgen. Ook voor de achterwachtdienst maken wij automatisch een factuur voor je aan. Je kunt deze factuur zelf indienen voor betaling. Zie ook de veelgestelde vragen hierover onder ‘Facturatie’.

Klachten en complimenten

Ik heb een klacht over een tolk. Waar kan ik dit melden?

Heb je een klacht over een tolk? Probeer dan eerst om het probleem samen met de tolk op te lossen. Kom je er samen niet uit? Dan kun je een officiële klacht indienen op www.klachttolk.nl.

Ben je juist heel tevreden over een tolk? Laat het de tolk dan ook weten! Het is voor iedereen leuk om een compliment te ontvangen.

Ik heb een klacht over de tolkuren. Waar kan ik dit melden?

Heb je een klacht over het aanvragen of de toekenning van tolkuren? Dan kun je hiermee bij UWV terecht. Neemt contact op met het Team Tolkvoorziening van UWV en probeer samen het probleem op te lossen. Kom je er samen niet uit? Dan kun je een officiële klacht indienen bij de klantenservice van UWV.

Ben je juist heel tevreden over hoe je tolkurenaanvraag is behandeld? Laat het de medewerkers van UWV dan ook weten. Het is voor iedereen leuk om een compliment te ontvangen.

Ik heb een klacht over Tolkcontact. Waar kan ik dit melden?

Heb je een klacht over onze dienstverlening of over één van onze medewerkers? Stuur ons dan een e-mail of neem contact op met de betreffende medewerker. Lukt het niet om het samen op te lossen? Vraag dan naar de projectmanager van Tolkcontact. Wij nemen dan zo spoedig mogelijk contact met je op. Wil je een officiële klacht indienen? Stuur dan een e-mail naar klacht@tolkcontact.nl.

Ben je juist heel tevreden over de medewerkers van Tolkcontact? Laat het ons dan ook weten via contact@tolkcontact.nl. Op die manier weten we niet alleen wat er beter kan, maar ook waar je juist heel tevreden over bent.