Zoeken in Tolkcontact

Terug naar boven

Achter de schermen bij de spoedtelefoon

7 juni 2022

De spoedtelefoon is niks nieuws. Sinds 2016 bemensen wij de spoedtelefoon. Zo kunnen tolkgebruikers in een noodsituatie dag en nacht bellen als zij met spoed een tolk zoeken. 

De spoedtelefoon is een hulplijn voor mensen die nu of op korte termijn een tolk nodig hebben. Dat kan zijn omdat je been gebroken is en je onderweg bent naar de EHBO, of omdat je morgen een uitvaart hebt. Serieuze, dringende zaken dus. Je kunt ook sms’en naar de spoedtelefoon.

De spoedtelefoon is zeven dagen per week, dag en nacht bereikbaar. Elke dag draaien twee mensen van Tolkcontact deze dienst. De eerste dienst is van 9.00 uur tot 17.00 uur en de tweede dienst is van 17.00 uur tot 9.00 uur.

Eerst de situatie in beeld krijgen

Voordat er een tolk naar een spoedgeval wordt gestuurd, heeft de medewerker van Tolkcontact meer informatie nodig. Bijvoorbeeld de geboortedatum van de tolkgebruiker, waarvoor diegene een tolk zoekt en hoe de afspraak eruitziet. Zo kunnen ze inschatten wat voor situatie het is en welke tolk het beste past bij de vraag.

Hulp in de nacht

Tot 22.00 uur worden tolken die in de buurt van de afspraak wonen gevraagd. Ook staat er dag en nacht een spoedtolk stand-by. Die wordt de achterwacht genoemd. Soms kan een Tolk Op Afstand (TOA) een prima oplossing zijn. Of vindt de tolkgebruiker  zelf een tolk. Het kan ook zijn dat er een organisatie belt. Bijvoorbeeld het ziekenhuis of de politie. Ook dan gaat Tolkcontact op zoek naar de beste oplossing.

Welke situaties zijn geen spoed?

Een afspraak die over twee weken of volgende maand plaatsvindt. Dan is er geen spoed. Je kunt dan beter wachten tot de volgende werkdag en dan bellen naar het normale nummer van Tolkcontact. Zo blijft de lijn zoveel mogelijk open voor echte spoedgevallen.

Weten wanneer je wél mag bellen? Bekijk dan deze spoedsituaties.

Geen spoed, maar wel snel een tolk nodig?

Denk jij als tolkgebruiker nu: wat als ik wel snel een tolk zoek, maar het is geen ontzettende spoed? Als je geen tolk kan vinden in je eigen netwerk, dan kun je een opdracht aanmaken op mijn.tolkcontact.nl. Gaat het niet lukken vóór de afspraak? Dan kan je Tolkcontact bellen, mailen of sms’en. Zij zoeken dan mee naar een tolk. Beeldbellen in gebarentaal kan ook.

En heb je zelf een tolk gevonden? Dan moet de opdracht weer verwijderd worden bij Tolkcontact. Het is zonde als er twee tolken naar één afspraak gaan. En Tolkcontact blijft zoeken naar een tolk, totdat ze horen dat je zelf al een tolk hebt gevonden.