Zoeken in Tolkcontact

Terug naar boven

Werken als achterwachttolk, is dat iets voor mij?

Achterwachttolken zorgen ervoor dat er 24 uur per dag, 365 dagen per jaar, een tolk Nederlandse Gebarentaal aanwezig is voor noodgevallen. Zo kunnen tolkgebruikers dag en nacht rekenen op een tolk. Ben je benieuwd hoe het is om de achterwacht te doen? Lees verder!

Wat is de achterwacht?

De Nederlandse overheid verplicht ons om bij de tolkvoorziening ook de achterwachtdienst in te richten. Een achterwachttolk is 24 uur lang beschikbaar voor spoedsituaties waarvoor geen tolk (meer) gevonden kan worden. Voor tolkgebruikers is een achterwachttolk van groot belang, omdat deze in belangrijke en soms stressvolle situaties zorgt voor soepele communicatie.

Claudia de Koster is tolk Nederlandse Gebarentaal en draait al jaren achterwachttolkdiensten. Zij weet precies waarom achterwachtdiensten zo belangrijk zijn. ‘Je bent van grote betekenis voor mensen op belangrijke momenten in hun leven. Ik vind de achterwacht een heel waardevolle voorziening. Je wordt ingezet in situaties waar de communicatienood hoog is, mensen zijn altijd ontzettend blij als je er bent, je bent van grote betekenis voor mensen op belangrijke momenten in hun leven en het houdt je werk als tolk uitdagend en interessant! En ik ben er professioneel en persoonlijk ontzettend door gegroeid.’

Wie zijn geschikt als achterwachttolken?

We stellen geen harde eisen wat betreft je ervaring. Het is niet zo verstandig om je aan te melden als achterwacht als je net je diploma gehaald hebt, maar verder kan je die inschatting het best zelf maken.

Claudia raadt aan om na de tolkenopleiding eerst een paar jaar ervaring op te doen alvorens je aan te melden voor de achterwacht, zodat je professioneel wat steviger in je schoenen staat. ‘Je moet het een uitdaging vinden om voor onbekende klanten te werken en in emotioneel beladen of stressvolle situaties te functioneren,’ vertelt Claudia. ‘Relativeringsvermogen en humor helpen ook mee.’

Wat zijn de voorwaarden?

Om achterwacht te kunnen zijn, moet je wel aan een aantal praktische eisen kunnen voldoen. Zo moet je beschikking hebben over een auto (een auto lenen of een deelauto gebruiken kan dus ook). Ook kan je tijdens je dienst geen andere tolkopdrachten aannemen omdat je altijd binnen 15 minuten moet kunnen vertrekken nadat wij je benaderd hebben. Lees de exacte voorwaarden op onze website

Hoe ziet een achterwachtdienst eruit?

Geen achterwachtdienst is hetzelfde, omdat spoedsituaties niet voorspelbaar zijn. Het kan zijn dat je veel korte opdrachten hebt, een paar langere of misschien weinig of helemaal geen opdrachten. We horen wel eens van sommige tolken dat zij 24 uur beschikbaar zijn te lang vinden. Claudia vertelt: ‘Al die jaren ben ik slechts één keer 10 uur op pad geweest tijdens een achterwachtdienst, dat was voornamelijk reistijd voor 2 opdrachten. En ik ben nog nooit midden in de nacht uit bed gebeld hoor!’

Welke informatie hoor ik vantevoren?

Een klant in een spoedsituatie neemt contact met ons op via de spoedtelefoon (sms of bellen) of via mail. In alle gevallen vragen wij zo veel mogelijk informatie aan de klant, zodat we jou als achterwacht zo goed mogelijk kunnen voorbereiden. Nadat wij de informatie van de klant hebben, nemen we contact met jou op. 

Welke situaties kun je verwachten?

Je kunt met allerlei soorten situaties te maken krijgen. Spoed betekent niet altijd dat er iets vervelends gebeurd is. Je staat gewoon back-up voor als tolkgebruikers met spoed een tolk zoeken. Grote kans dus dat het gaat om een situatie waarin je al veel vaker hebt getolkt. Vaak zijn het gesprekken of bijeenkomsten die niet lang van tevoren gepland kunnen worden, waardoor er geen tolk gevonden is. Denk bijvoorbeeld aan sollicitatiegesprekken, ziekenhuisafspraken of uitvaarten. Het kan natuurlijk ook een crisissituatie zijn. Denk aan een ongeval waardoor een tolkgebruiker midden in de nacht naar het ziekenhuis moet, een dringende situatie in de ggz of een situatie met politie of justitie. 

Deze situaties zijn wij als spoedsituaties:

  • Medische situaties met spoed (zowel lichamelijke als psychische gezondheid, bijvoorbeeld: huisarts, crisisopvang (GGZ), ziekenhuis)
  • Sterfgevallen, begrafenissen en crematies
  • Justitiële of politiesituaties met spoed
  • Examen (theorie of praktijk)
  • Sollicitatiegesprek
  • Arbeidsconflict, schorsing of een bijeenkomst met betrekking tot reorganisatie of faillissement van werkgever

Alles samen met Tolkcontact

Je staat er als achterwachttolk zeker niet alleen voor. Wij van Tolkcontact hebben eerst contact met de klant en vragen – ook ‘s nachts – alle informatie op om jou als tolk zo goed mogelijk voor te bereiden. Ook mag je ons altijd bellen. Tijdens een tolkopdracht om te sparren, of naderhand om je hart te luchten. Wij hebben zwijgplicht over de inhoud van zo’n gesprek. Bovendien verplichten we je niet zomaar om alle opdrachten aan te nemen. Twee uitvaarten achter elkaar kan best heftig zijn, dus in zulke situaties overleggen we eerst of je het wel ziet zitten. Zo nee, dan gaan we op zoek naar een andere tolk. 

Meld je aan!

De achterwachtdienst zien wij als iets dat we samen doen om de tolkgebruiker bij te staan wanneer een goede vertaling naar Nederlandse Gebarentaal het hardst nodig is. Je doet het niet alleen! 

Aanmelden is heel gemakkelijk. In mijn.tolkcontact.nl vind je in het menu de achterwachtagenda. Daar zie je een overzicht van de diensten. Klik bij een dienst die nog niet is ingevuld op ‘aanmelden’ en de rest wijst zich vanzelf.

Wij en de tolkgebruikers zijn je dankbaar! 

Meer informatie?