Zoeken in Tolkcontact

Terug naar boven

Ervaringsverhaal Tolkcontact-app: Alles zelf regelen

Even bellen om een pizza te bestellen, te overleggen met de doktersassistente of om een kort gesprek te voeren met de klassenmentor van je kinderen. Voor veel mensen is dat heel vanzelfsprekend. Maar hoe kan je bellen als je doof of slechthorend bent? Linda Hendriksen (48) zet hiervoor vaak de Tolkcontact-app in. Daarmee kan ze bellen via de beeldbemiddelingsdienst van KPN Teletolk of een gebarentolk op afstand op haar mobiel inzetten. ‘Ik ben heel blij dat ik onafhankelijk ben en alles zelf kan regelen.’

Linda werkt als BBL verzorgende bij een verpleeghuis en heeft twee kinderen. Zowel op haar werk, maar ook privé zet ze vaak de Tolkcontact-app in om snel en makkelijk te communiceren met anderen. ‘Je kan natuurlijk ook mailen, maar dan is er toch vaak miscommunicatie. Want ik ben niet zo sterk in tekst. Maar als ik kan bellen in gebarentaal, kan ik veel makkelijker uitleggen wat ik nodig heb en begrijpt de ander precies wat ik bedoel.’

Snel antwoord

‘Ik wil dingen graag snel afhandelen en daarvoor is bellen gewoon veel beter. Want je krijgt meteen antwoord. Ik mailde pas geleden naar de klassenmentor van mijn dochter, maar ik kreeg steeds geen reactie. Toen gebruikte ik de Tolkcontact-app om de mentor op te bellen en ik hoorde gelijk hoe het zat. Maar bijvoorbeeld ook doktersassistenten, die accepteren mijn email niet eens. Afspraken voor bloedprikken of de uitslag, dat móet allemaal via de telefoon.’

Linda vindt het belangrijk dat ze dit soort dingen zelf kan regelen. ‘Mijn kinderen willen best voor mij bellen en helpen, maar dat wil ik niet. Laatst hadden we een storing met Ziggo, dan vraag ik toch niet aan mijn kinderen om moeilijke telefoontjes te plegen? Dat is míjn verantwoordelijkheid. Zij horen gewoon kind te zijn en zich niet met volwassen dingen bezig te houden.’

Zelf regelen

‘Ik weet nog goed toen ik voor het eerst een tolk op afstand inzette. Ik was aan het werk en liep nog een rondje met een bewoner. Zij kreeg ineens een epileptische aanval, maar ik kon op dat moment niemand bereiken om te helpen. Toen dacht ik: ik kan bellen via de Tolkcontact-app! Het was een heftige ervaring, maar dankzij de tolk kon ik contact opnemen met 112 en is alles goed afgelopen.’

‘Er zijn veel doven en slechthorenden die anderen voor hen laten bellen, maar ik zou echt tegen iedereen willen zeggen: probeer ook KPN Teletolk of een tolk op afstand, want dan kan je makkelijk alles zelf regelen en ben je niet afhankelijk van anderen. Dat is toch fijn?’

Hoe werkt de Tolkcontact-app?

De Tolkcontact-app is een handig communicatiemiddel als je doof of slechthorend bent. Hiermee kun je met iedereen communiceren. In allerlei situaties. Met de Tolkcontact-app kan je zonder afspraak een tolk op afstand inzetten, bijvoorbeeld bij de huisarts of in een winkel. Ook kan je met de app bellen via KPN Teletolk. Zodra degene die je belt opneemt, komt een tolk erbij in het gesprek om de spraak te vertalen in tekst of gebarentaal. Ook kun je via de app direct in verbinding komen met alarmnummer 112 als je spoedeisende hulp nodig hebt. Als je doof of slechthorend bent, betaalt je zorgverzekering de abonnementskosten voor de app.