Zoeken in Tolkcontact

Terug naar boven

Vanaf 1 september gaat Tolkcontact over op eHerkenning.

eHerkenning is een veilige manier van inloggen voor ondernemers, te vergelijken met DigiD. eHerkenning is een door de overheid verplicht inlogsysteem. Als tolk ga je het gebruiken om in te inloggen op mijn.tolkcontact.nl.

Aanvragen

Wat is eHerkenning?

Met eHerkenning kun je als ondernemer veilig inloggen op websites van de overheid, zoals UWV. eHerkenning zorgt er onder andere voor dat jouw persoonsgegevens en die van je klanten beveiligd verstuurd worden. Een handig bijkomend voordeel is dat het niet alleen te gebruiken is om veilig in te loggen bij Tolkcontact, maar ook bij allerlei overheidsinstellingen. 

Wat moet je doen?

Om eHerkenning te gebruiken, sluit je een abonnement af voor een bepaalde periode. Dit kun je doen bij de zes verschillende leveranciers die de overheid heeft uitgekozen. Hiervoor heb je een aantal gegevens nodig zoals je e-mailadres, KVK-nummer en mobiel telefoonnummer. Met alle leveranciers kun je inloggen bij Tolkcontact. De kosten variëren van € 40,95 tot € 45 per jaar. Er zijn verschillende betrouwbaarheidsniveaus. Voor Tolkcontact heb je niveau EH3 nodig.

Let op: er is een fysieke identificatie nodig voor het aanvragen van veiligheidsniveau EH3. Dit betekent dat iemand bij je langskomt om je identiteit te controleren of dat je een afspraak kunt maken op een kantoor. Hoe het precies verloopt, verschilt per leverancier.

Vergelijk de leveranciers


Regel jouw eHerkenning in 4 stappen

Houd er rekening mee dat het een paar dagen kan duren voordat je gebruik kunt maken van eHerkenning. Doe het dus ruim vóór 1 september. Je moet het abonnement zelf afsluiten, wij kunnen dit niet voor je doen. 

1. Ga naar de website van eHerkenning

https://eherkenning.nl/nl/leveranciersoverzicht

2. Kies uit een van de leveranciers.

Alle leveranciers zijn goed. De manier waarop je inlogt en de prijs van het abonnement, kunnen verschillen.

3. Kies het betrouwbaarheidsniveau EH3.

Dit is het niveau dat je nodig hebt voor mijn.tolkcontact.nl.

4. Volg de stappen op de website van de leverancier.

Kies bij dienst: dienstverlener Berengroep BV, dienst: inloggen Tolkcontact.

Vraag en antwoord

Waarom is eHerkenning verplicht?

eHerkenning is een door de overheid bedacht systeem. Een grote groep ondernemers gebruikt eHerkenning al om in te loggen op overheidswebsites, zoals bij de Belastingdienst. eHerkenning is voor steeds meer ondernemers verplicht. Dat is goed, want door eHerkenning kunnen contactgegevens heel veilig verstuurd worden. Als je als ondernemer eHerkenning gebruikt, voldoe je aan bepaalde privacyregels.

Alle overheidsinstellingen vragen bedrijven waarmee ze werken in te loggen met eHerkenning. UWV is een overheidsinstelling en Tolkcontact werkt in opdracht van UWV. Daarom moeten alle tolken die een eigen onderneming hebben, eHerkenning gaan gebruiken bij het inloggen bij Tolkcontact. 

Wat moet ik doen als het aanvragen niet voor 1 september lukt?

Vanaf 1 september kun je eHerkenning gebruiken. Heb je na 1 september nog geen eHerkenning aangevraagd? Geen paniek, er geldt een overgangsperiode. Tot 1 december kun je inloggen op de oude manier. We vragen je wel het zo snel mogelijk aan te vragen. 

Wij helpen je graag bij het aanvragen van eHerkenning. Dit kan telefonisch: 030 304 00 38 of per mail: eherkenning@tolkcontact.nl.

Ik heb problemen met het aanvragen van een abonnement. Bij wie moet ik zijn?

Heb je problemen met het aanvragen van eHerkenning? Neem dan contact op met je eHerkenningleverancier. 

Ik heb al eHerkenning van een lager niveau dan EH3, wat moet ik dan doen?

Je kunt je veiligheidsniveau verhogen. Neem dan contact op met je eHerkenningsleverancier.

Steeds meer dienstverleners vragen betrouwbaarheidsniveau EH3 voor hun online diensten. EH3 is daardoor het meest gebruikte eHerkenningsmiddel en zien we dus als de standaard. Hiermee kun je ook inloggen op diensten die veiligheidsniveau 2 gebruiken. Je kunt niet inloggen bij diensten waarvoor je veiligheidsniveau 4 nodig hebt. 

 

Krijg ik een vergoeding van de gemaakte kosten als ik eHerkenning alleen voor Tolkcontact aanvraag?

Nee, helaas niet. Je moet zelf de kosten betalen. Je kunt de kosten wel aangeven als zakelijke kosten bij je inkomstenbelasting.

Ik ben in loondienst bij TOLQ, moet ik dan ook eHerkenning aanvragen?

Als je alleen werkt voor TOLQ, dan is dit niet nodig. Zij dienen namelijk jouw facturen in en loggen dus in bij UWV. Als je daarnaast zelfstandig tolkopdrachten uitvoert en deze wilt factureren via Tolkcontact, dan is eHerkenning wel nodig. 

Contact

We begrijpen het als je vragen hebt over eHerkenning. Je kunt ons bereiken via 030-304 00 38 of eherkenning@tolkcontact.nl. Je kunt ook je vraag in dit contactformulier stellen.