Zoeken in Tolkcontact

Terug naar boven
nieuwsbrief mei 2022 in alleen tekst

Nieuwsbrief oktober 2023 in platte tekst

2 oktober 2023

Hieronder zie je elk artikel uit de nieuwsbrief van oktober in tekst, zonder afbeeldingen en met weinig opmaak. Slechtziende mensen kunnen dit makkelijker lezen.


Hallo! 

Wat was het weer leuk op Werelddovendag vorige week! We zijn nog steeds aan het nagenieten. Als jij er ook was, hopen we dat je een heel leuke dag hebt gehad. 

Wist je dat ons systeem blijft doorzoeken als er nog geen tolk gevonden is? In deze nieuwsbrief lees je daar meer over. Leuk nieuws is dat bellen via KPN Teletolk verbeterd is. Hoe precies? Dat lees je verderop. Op ons videoplatform vind je nieuwsbrieven en instructievideo’s in gebarentaal. De komende maanden delen we in elke nieuwsbrief een instructievideo. Tot slot vind je in deze nieuwsbrief een mooi ervaringsverhaal van Yvonne. Zij zette voor het eerst op een feest een schrijftolk in. Spannend, of niet?  

Het team van Tolkcontact


Werelddovendag 2023: ontmoeten met een glimlach

Dit jaar werd Werelddovendag gevierd in de Verkadefabriek in Den Bosch. Wat een mooie locatie was dat! Het was gezellig druk bij onze stand en bij de photobooth. We vinden het altijd leuk om tolkgebruikers en tolken te ontmoeten en te spreken. 

Het programma van WDD zag er fantastisch uit. Helaas hadden we zelf geen tijd om naar de activiteiten te gaan. We hebben heel veel verteld bij onze stand: over de tolkvoorziening, over tolkinzet, tolkuren enzovoort. En wat was het fijn om mensen ter plekke te kunnen helpen met de Tolkcontact-app! Dat gaat vaak makkelijker dan via (beeld)bellen of e-mail. Het voelt goed om mensen daarna met een glimlach weg te zien lopen. Tot volgend jaar!


Wij zoeken door!

Heb je een tolkopdracht ingevuld en toen gekozen voor ‘Laat Tolkcontact zoeken’? Dan is het systeem meteen voor je op zoek gegaan. Het systeem zoekt zelfs buiten kantoortijden en in het weekend verder. Als het lukt om een tolk te vinden, krijg je daar direct bericht over via e-mail of sms. Heb je niets van ons gehoord? Dan zijn we nog aan het zoeken. 

Heb je één werkdag voor de opdracht een mail gekregen dat er nog geen tolk is gevonden? Die mails versturen we altijd aan het eind van de middag. In deze e-mail staat dat er op dat moment nog geen tolk gevonden is. Dat betekent niet dat we stoppen met zoeken! We blijven doorzoeken, tot het laatste moment, vlak voordat de tolkopdracht begint. Dit doen we omdat tolken soms tóch nog een tolkopdracht kunnen aannemen. Bijvoorbeeld omdat een andere opdracht niet doorgaat. 

Gaat jouw opdracht niet door? Of heb je zelf een tolk gevonden? Laat ons dat weten, dan stoppen we met zoeken. Je kunt ons mailen, of in mijn.tolkcontact.nl de tolkaanvraag stopzetten. In mijn.tolkcontact.nl kun je ook zelf zien of er een tolk aan je opdracht is gekoppeld. 


Gratis bellen en langer beeldbellen met KPN Teletolk

Vanaf 1 oktober 2023 zijn er twee dingen veranderd bij KPN Teletolk. Als eerste: het bellen is nu gratis! Je betaalt niet meer € 0,09 starttarief voor een gesprek en ook geen € 0,09 per minuut. Ook fijn: het bellen via beeld (dus in gebaren) is nu mogelijk tot 22.00 uur in plaats van tot 20.00 uur. Tekstbellen is nog steeds 24 uur per dag mogelijk.


Video: Een tolkopdracht goedkeuren, hoe doe je dat? 

Ken je ons videoplatform? Hier staan veel instructievideo’s over dingen die met tolkinzet te maken hebben. Regelmatig zetten we er nieuwe video’s op. Deze keer laten we je graag de video over een tolkopdracht goedkeuren zien. 

We geven regelmatig aandacht aan het zoeken naar een tolk bij je afspraken. Als de opdracht klaar is, moet je als tolkgebruiker nog één belangrijk ding doen, namelijk de opdracht goedkeuren. Zonder jouw goedkeuring krijgt de tolk namelijk niet betaald. Hoe doe je dat precies en waar moet je op letten?
Bekijk de video op: https://www.tolkcontact.nl/video/een-opdracht-goedkeuren-hoe-doe-je-dat/


Voorlichtingsagenda


Ervaringsverhaal Yvonne: Veel gemakkelijker communiceren dankzij de schrijftolk

Een tijdje geleden vroegen we jou in de nieuwsbrief om je ervaringen met tolkinzet te delen. We kregen een mooie mail van Yvonne Walta. Zij zette al wel vaker een schrijftolk in, maar laatst deed ze dit voor het eerst op een feest. 

Laatst ben ik gehuldigd bij mijn sportvereniging, omdat ik 25 jaar vrijwilliger ben. Vorig jaar bestond de vereniging 100 jaar en werden mensen gehuldigd. Veel dingen die gezegd werden kon ik niet volgen. Maar ik had nog nooit een schrijftolk meegenomen naar een privésituatie. 

Terugdenkend aan de ervaring van het 100-jarig feest, besloot ik om bij mijn jubileum nu dus wél gebruik te maken van een schrijftolk. Van andere slechthorenden had ik al een naam doorgekregen van een fijne tolk. Via Tolkcontact heb ik haar gevraagd en zij wilde mij graag die avond ondersteunen. Ik heb er respect voor dat zij op een zaterdagavond die klus wilde doen! Het is haar werk, maar ik denk dat iedereen iets leukers kan bedenken voor een zaterdagavond.

Ik ben slechthorend, en ik leef vooral in een horende wereld. De tolk was bedoeld als ondersteuning voor mij, maar ik vond het ook bijzonder om mensen meer te betrekken bij mijn slechthorende kant. 

De mensen op het feest hadden nog nooit eerder een schrijftolk meegemaakt. Ze keken geïnteresseerd naar de tablet met de tekst. Mijn ouders waren er ook. Ik had hen niet verteld dat er een tolk zou komen en zij vonden het bijzonder om te zien. Iedereen reageerde positief op de tolk aanwezigheid en was verbaasd over haar enorme typsnelheid. Het was ook fijn dat de tolk ook uit de buurt kwam, en dus het lokale dialect goed kon verstaan! Ik sprak ook iemand anders, die vertelde over haar overleden man. Door ouderdomsslechthorendheid kon hij veel dingen niet volgen en kon hij niet meer echt meedoen. Dat maakte hem heel verdrietig. Wat zou zoiets fijn zijn geweest voor hem , zei ze. 

Na het officiële gedeelte bleef de schrijftolk nog even. Het was prettig dat ze kon tolken tussen mij, mijn slechthorende vriend, en mijn horende ouders, want er was veel omgevingsgeluid. Normaal kunnen wij op zo’n plek moeilijk communiceren. Nu ging het veel gemakkelijker! Het was voor mij een grote meerwaarde dat er een goede, fijne schrijftolk was. Ik ben heel dankbaar dat tolken dit ook willen doen op minder gunstige tijdstippen. Bedankt, Emma de Esch!


Wat vind jij hiervan?

Wat vind jij van deze nieuwsbrief in platte tekst? Laat het weten via contact@tolkcontact.nl.