Zoeken in Tolkcontact

Terug naar boven
nieuwsbrief mei 2022 in alleen tekst

Nieuwsbrief mei 2023 in platte tekst

1 mei 2023

Hieronder zie je elk artikel uit de nieuwsbrief van mei in tekst, zonder afbeeldingen en met weinig opmaak. Slechtziende mensen kunnen dit makkelijker lezen.


Hallo!

Hoe zou het zijn om tien dagen lang alleen online te tolken? Dat vroeg tolk Erika Zeegers zich af. Toen ze in Portugal was, ging ze de uitdaging aan. Hoe is het gegaan? Wat zijn de voordelen en de nadelen? Je leest het in deze nieuwsbrief. 

Heb je al plannen gemaakt voor de zomervakantie? Als jij of jouw kind gebruikmaakt van tolken bij het onderwijs, dan denk je misschien al na over de periode ná de zomer. Wil je vaste tolken, dan moet je op tijd beginnen met zoeken. We geven je tips hoe je dit kunt aanpakken. Verder vertellen we waar je ons de komende tijd kunt tegenkomen, en hebben we een bijzonder nieuwtje over tolk Petra Brugmans!

Het team van Tolkcontact: Angelique, Bregje, Diewertje, Erik, Ilse, Maartje en Teresa


Voorlichtingsagenda

Waar kun je Tolkcontact binnenkort ontmoeten?

donderdag 11 mei 14.00 uur
Inloopspreekuur Tolkcontact in Bilthoven

dinsdag 16 mei 19.00 uur
Ouderavond bij Auris Fortaal

woensdag 31 mei 19.00 uur
Informatiecarrousel Stichting Plotsdoven (online)

maandag 5 juni 10.00 uur
Inloopspreekuur Tolkcontact in Bilthoven


Tolk regelen voor school, hoe doe je dat?

Het lijkt misschien vroeg, maar over een paar maanden begint het volgende schooljaar al. Het is een goed idee om je daar alvast op voor te bereiden als jij of je kind gebruikmaakt van tolken in het onderwijs.

Ga je naar een (nieuwe) school? Dan moet je bij UWV een urenvoorziening aangevragen via www.uwv.nl/tolk. Hiervoor heb je een audiogram en een bewijs van inschrijving bij de school nodig. Voor de basisschool, middelbaar onderwijs en vervolgonderwijs vraag je in principe één keer urenvoorziening aan. Daarna worden elk jaar in de zomer opnieuw uren toegekend.

Bij een verandering van school of opleiding, moet een nieuwe onderwijsvoorziening worden aangevraagd. Meld ook vertraging, blijven zitten en veranderen van onderwijsniveau bij UWV.

Tolken zoeken voor onderwijsuren

Het zoeken van tolken kost tijd. Begin op tijd met zoeken, bijvoorbeeld in mei of juni al. Zo kunnen tolken die vaste onderwijsopdrachten zoeken, jouw opdrachten vast inplannen. 

Wie wordt jouw vaste tolk?

Het is prettig om meerdere vaste tolken te hebben voor in het onderwijs. Je kunt aan het begin van het schooljaar verschillende tolken inzetten. Met wie heb je de leukste klik? Of met wie werk je het fijnst samen? Vraag aan die tolk of zij je vaste tolk wil worden. Het kan een goed idee zijn om de tolken die je al kent eerst te vragen.

Tolkaanvragen in Tolkcontact zetten

Als je bij Tolkcontact een aanvraag voor een tolk voor onderwijs doet, moet je elke lesdag apart in het systeem zetten. Zet bijvoorbeeld voor de komende twee weken opdrachten uit, en kijk of je tolken kan vinden. Als dit nog niet gelukt is, zet dan nog eens tolkopdrachten uit voor de week erna. 

Gebruik je de bemiddeling of het prikbord van Tolkcontact? Hier een aantal tips en voorbeelden:

Benoem om welke dagen en tijden het gaat:
‘We zoeken een vaste tolk voor elke dinsdag en vrijdag van 8.30 tot 14.00 uur.’

Geef je e-mailadres of telefoonnummer:
‘Kan je als vaste tolk werken, of wil je overleggen, neem dan contact op via [naam@email.nl] of [06-12345678].’

Geef informatie over de tolksituatie:
“Ons kind zit in groep [x]. Zij/hij draagt 2 CI’s.’


Zet jij een tolk in? Deel je ervaring met andere tolkgebruikers!

Wanneer zet jij een tolk in? In alledaagse situaties zoals een werkoverleg of een afspraak bij de huisarts? Of juist voor speciale momenten zoals een bevalling, een bruiloft of een uitvaart? Wil jij jouw ervaring met ons delen? Jouw ervaringen kunnen andere mensen helpen om ook een tolk in te zetten. We plaatsen je verhaal dan in de nieuwsbrief, op de website of nemen contact met je op voor een interview. Dit kan ook anoniem, dus zonder jouw naam. Je kunt je ervaring delen via de mail, in een video of we maken een afspraak om te beeldbellen. Mail jouw tolkervaring naar: contact@tolkcontact.nl.


Lintje voor tolk Nederlandse Gebarentaal Petra: ‘Zo veel gedaan voor dovengemeenschap’

Op 26 april heeft Petra Brugmans een koninklijk lintje gekregen! Petra zet zich als tolk Nederlandse Gebarentaal al tientallen jaren in voor dove en slechthorende mensen in Nederland. Daarom heeft zij deze Koninklijke Onderscheiding gekregen. Op Doof.nl lees je alles over hoe dit gegaan is en wat Petra ervan vindt.


Tolk in het wild: Erika Zeegers tolkt zoveel mogelijk online

Erika tolkte in maart veertien dagen alleen online. Dat beviel haar zo goed, dat ze sindsdien veel online tolkt. ‘Volgens mij weten heel veel tolkgebruikers en tolken nog niet hoe makkelijk het is.’

Hoe ben je begonnen met online tolken?

‘Tijdens corona deden we dat natuurlijk al veel. Toen ik in maart twee weken naar Portugal ging, wilde ik blijven tolken. Maar het moest dan wel op afstand. Ik heb mijn vaste tolkgebruikers voor wie ik voornamelijk live tolk, ruim van tevoren laten weten dat ik alleen online kon tolken in die periode. Sommigen vonden het spannend. Met hen heb ik geoefend bij een afspraak die makkelijk online kon.’

Wanneer is online tolken een goede oplossing?

‘Veel tolken hebben geen zin of tijd om voor een afspraak van een kwartier ver te moeten rijden. Het is ook moeilijk om een last-minute opdracht te vervullen, als je planning al vol zit. Als de afspraak online is, kan je veel flexibeler zijn. Ik kan veel meer mensen op een dag voorzien van mijn tolkdiensten als ik het online doe. Je past je online net zo makkelijk aan aan verschillende klanten en opdrachten. Als het een formele situatie is, dan trek ik nette kleding aan en heb ik een witte achtergrond.’

Heb je ook weleens gemerkt dat online tolken niet werkt?

‘Ik vind dat je als tolk de verantwoording hebt om in te schatten of een bepaalde opdracht geschikt is om online te doen. Komt je klant wel goed tot zijn recht? Praten mensen niet door elkaar heen? Kan jij als tolk een goede dienst leveren? Is het geluid wel goed? Ook online moet je ingrijpen als iemand je klant niet laat uitpraten of als je denkt dat je klant het gevoel heeft dat ‘ie niet wordt betrokken bij het gesprek. Tolkgebruikers moeten het eerlijk zeggen als online tolken voor hen niet werkt.’

Wat heb je nog meer geleerd van je uitdaging om alleen online te tolken?

‘Je bent als tolk altijd erg zichtbaar. Als je er niet fysiek bij bent, kan dat ook positief zijn. Je doet minder een inbreuk op de sfeer en het groepsgevoel. Voorwaarde is wel dat je erop let dat de klant er bij blijft horen. Als ik alleen zichtbaar ben op het scherm van de tolkgebruiker en de andere mensen zien mij niet, dan ontstaat er soms een intieme band. Als tolk voelde ik me in die situaties vrijer om meer mimiek te gebruiken. Ook kan je een grapje maken, die dan alleen voor de tolkgebruiker te zien is. Ik hoor terug van klanten dat ze waarderen dat ik humor heb.’

Wat is je tip voor tolken en tolkgebruikers die online tolken willen uitproberen?

‘Kijk gewoon of het kan! Het kan bij veel meer opdrachten dan we nu denken. Ik zou ook willen dat je bij de tolkopdracht kan aanvinken dat de opdracht online kan. We moeten af van de gedachte dat online tolken de laatste optie is.’

In de rubriek ‘Tolk in het wild’ delen tolken hun ervaringen als tolk op bijzondere plekken. In het theater bijvoorbeeld, of bij een internationaal festival. Heb jij ook een verhaal dat je met ons wilt delen? Of ken je een tolk die hier goed past? Laat het ons weten: contact@tolkcontact.nl.


Onderzoek naar aanvragen meerdere voorzieningen

Moet jij meerdere voorzieningen aanvragen, zoals tolkuren, een jobcoach of andere hulpmiddelen? Voor op je werk, thuis of om een opleiding te volgen? Doe dan mee aan dit onderzoek en krijg een cadeaubon van € 25!

Hulpmiddelen of voorzieningen vraag je op verschillende plekken aan: bij UWV, gemeente of zorgverzekeraar. Vaak gaat dit goed, maar soms kan het lastig zijn. Bijvoorbeeld als je steeds opnieuw hetzelfde verhaal moet vertellen.

De Beleidsonderzoekers en onderzoeksbureau Significant horen graag hoe het aanvragen van hulpmiddelen voor jou is. Zij schrijven hierover een rapport aan de minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid. Wil je meedoen aan dit onderzoek? Geef je dan op voor een gesprek van een uur. Je kunt je hier aanmelden.

Wat je verder moet weten:

  • Je doet anoniem mee.
  • Je krijgt een cadeaubon van € 25. Je mag zelf kiezen voor welke winkel.
  • De onderzoekers vergoeden de tolk.

Heb je vragen over dit onderzoek? Mail dan onderzoeker Jildou Talman: jildou@beleidsonderzoekers.nl.


Wat vind jij hiervan?

Wat vind jij van deze nieuwsbrief in platte tekst? Laat het weten via contact@tolkcontact.nl.