Hoe vond jij het gaan?

4 mei 2021

Tolken doen uiteraard altijd hun best om zo goed mogelijk te tolken voor je. Toch kan het zijn dat een tolk op een bepaalde manier werkt die jij niet zo prettig vindt. Wat kan je doen?

Ga altijd eerst het gesprek aan met de tolk. Vertel over jouw ervaring en op welke punten je misschien wat minder tevreden was. Waarschijnlijk vindt de tolk het prettig om deze punten te horen, zodat daar in de toekomst rekening mee gehouden kan worden.

Onthoud ook dat jij en je tolk samen moeten werken. Misschien zijn er dingen die je zelf kan doen om de samenwerking te verbeteren. Overleg met de tolk, zodat jullie allebei zo goed mogelijk op een lijn zitten. Hopelijk komen jullie er samen uit.

Lukt het niet om samen met de tolk het probleem op te lossen? Stuur dan een e-mail via contact@tolkcontact.nl waarin je vraagt of de betreffende tolk in de toekomst jouw tolkaanvraag niet meer krijgt. Wij heffen de koppeling tussen jullie dan op. 

Heb je hulp nodig bij een conflict met de tolk door een onafhankelijke partij? Ga dan naar www.klachttolk.nl. Ons advies blijft: altijd eerst te proberen er met de tolk zelf uit te komen voordat je deze stap neemt.

Hopelijk zijn al deze stappen niet nodig en ben je juist heel blij na de tolkafspraak. Vergeet dit dan ook niet tegen de tolk te zeggen. Positieve feedback is tenslotte ook feedback!