Alarmnummer 112

Het alarmnummer 112 kun je bellen als je spoedeisende hulp nodig hebt bij een levensbedreigende situatie (verkeersongeluk, brand), of wanneer je getuige bent van een misdrijf (inbraak, geweld). De 112-alarmcentrale stuurt dan direct de juiste hulp: brandweer, politie of ambulance.

Bellen met 112 als je doof bent

Ben je doof of slechthorend? Dan kun je 112 zelf bellen met de Tolkcontact-app. De Tolkcontact-app installeer je op je smartphone, tablet of computer. De knop om direct 112 te bellen staat standaard in de Tolkcontact-app.

Hoe werkt het?

In de Tolkcontact-app vind je de knop ‘Alarmnummer 112’. Als je hierop klikt, word je direct verbonden met de alarmcentrale van 112. Je kunt zelf spreken of typen (let op: geen beeld). De 112-medewerker antwoordt altijd door te typen. De medewerker blijft met je aan de lijn en stuurt de hulpdiensten naar de juiste plek.

Wil je in gebarentaal bellen naar 112? Bel dan via KPN Teletolk.

Kosten

Als je doof of slechthorend bent, betaalt de zorgverzekering de abonnementskosten van de Tolkcontact-app. Bellen naar het alarmnummer 112 is gratis.

Kijk voor meer informatie op de website van alarmnummer 112.

Sms’en naar 112

Het is ook mogelijk om via sms contact te hebben met de meldkamer van 112. Dit wordt e-sms genoemd (emergency sms). Een e-sms stuur je via de standaard berichten/sms-app op je telefoon. Hiervoor gebruik je dus niet de Tolkcontact-app. Kijk voor meer informatie over e-sms op de website van de Rijksoverheid.

Alarmnummer 112 in NGT