Veelgestelde vragen

Inloggen

Hoe kan ik inloggen op mijn.tolkcontact.nl?

Om je gegevens goed te kunnen beveiligen, werkt het inloggen met een 2-staps-verificatie. Dat betekent dat je na het invoeren van je wachtwoord nog een code moet invullen.

  • Je ontvang deze inlogcode via sms of e-mail. Vul deze code in om in te loggen.

Log je voor het eerst in, of ben je je wachtwoord vergeten? Maak dan een (nieuw) wachtwoord aan.

Ik word automatisch doorgestuurd naar welkom.tolkcontact.nl, klopt dat?

Ja, dit heeft te maken met de beveiliging van alle persoonlijke informatie. Als je naar mijn.tolkcontact.nl gaat, word je automatisch doorgelinkt naar welkom.tolkcontact.nl om in te loggen. Ben je eenmaal ingelogd, dan zie je de url in.tolkcontact.nl. Deze url’s kloppen en zorgen ervoor dat je veilig inlogt.

Hoe kan ik een account aanmaken in mijn.tolkcontact.nl?

Als je tolkuren toegekend hebt gekregen van UWV, dan wordt er automatisch een account voor je aangemaakt in mijn.tolkcontact.nl. Je kunt inloggen met het e-mailadres dat je bij de aanvraag van je tolkuren hebt opgegeven. Log je voor het eerst in, of ben je je wachtwoord vergeten? Maak dan een (nieuw) wachtwoord aan.

Is er ook een app?

Via mijn.tolkcontact.nl regel je eenvoudig al je tolkzaken. Deze website kun je op elk apparaat bekijken. De website past zich volledig aan je schermformaat aan. Voor het regelen van je tolkzaken heb je dus geen app nodig. Wil je snel kunnen inloggen op een mobiel apparaat of tablet? Maak dan een snelkoppeling naar de website op je startscherm (lees hier hoe je dat kunt doen).

Er is ook een app. Met de Tolkcontact-app kun je bellen via KPN Teletolk, snel en zonder afspraak een tolk op afstand inzetten, bellen met de alarmcentrale 112 of direct in contact komen met de klantenservice van Tolkcontact. Lees meer op de pagina over de Tolkcontact-app.

 

Hoe verander ik mijn wachtwoord?

Log in op mijn.tolkcontact.nl, ga naar ‘mijn persoonlijke gegevens’ en pas daar je wachtwoord aan. Klik onderaan op ‘opslaan’.

Ik kan niet meer inloggen/mijn account is geblokkeerd. Wat nu?

Heb je vijf keer de verkeerde toegangscode (verificatiecode) ingevoerd, dan wordt je account geblokkeerd. Dit doen we om jouw account te beschermen. Is jouw account geblokkeerd of kun je niet meer inloggen? Stuur dan een e-mail naar contact@tolkcontact.nl. Wij kunnen de blokkade voor je opheffen. 

Hoe kan ik mijn naam en adres veranderen in mijn.tolkcontact.nl?

Log in, ga naar ‘mijn persoonlijke gegevens’ en pas daar je gegevens aan. Je kunt hier je naam, e-mailadres, mobiele telefoonnummer, woonadres en wachtwoord aanpassen. 

Ook kun je bij ‘mijn persoonlijke gegevens’ kiezen of je liever een sms of e-mail ontvangt bij belangrijke berichten (zoals of we een tolk hebben gevonden) of als we je de toegangscode (verificatiecode) sturen.

Tolkuren aanvragen

Hoe vraag ik tolkuren aan?

Tolkuren vraag je aan bij UWV. Lees meer op de pagina Hoe een tolk regelen?.

Hoe weet ik hoeveel tolkuren ik nog heb?

In mijn.tolkcontact.nl kun je bij ‘urenoverzicht’ zien hoeveel tolkuren je hebt per voorziening (leefdomein, werkdomein of onderwijsdomein). Zodra je hebt getekend voor een tolkopdracht, krijg je ook automatisch een bericht met je actuele tolkuren. Zo weet je na iedere opdracht dus precies hoeveel tolkuren je nog hebt.

Mijn tolkuren zijn op, wat nu?

Als je tolkuren op zijn, kun je nieuwe tolkuren aanvragen. Tolkuren aanvragen doe je bij UWV. Hoe je dat doet, lees je op de pagina Hoe een tolk regelen?.

Mijn arbeidscontract verandert, moet ik nu opnieuw tolkuren aanvragen?

Verandert je arbeidscontract, geef dit dan direct door aan UWV. Dat kan met het formulier ‘Doorgeven wijzigingen als u een voorziening ontvangt‘. UWV berekent dan opnieuw het aantal tolkuren. Je ontvangt bericht van UWV hoeveel tolkuren je hebt gekregen.

Ik ga naar een andere school/opleiding, moet ik nu opnieuw tolkuren aanvragen?

Zodra er iets verandert in je opleidingssituatie, geef je dit door aan UWV. Dat kan met het formulier ‘Doorgeven wijzigingen als u een voorziening ontvangt‘. UWV berekent dan opnieuw het aantal tolkuren. Je ontvangt bericht van UWV hoeveel tolkuren je hebt gekregen.

Ik ben blijven zitten/heb studievertraging opgelopen, moet ik nu opnieuw tolkuren aanvragen?

Zodra er iets verandert in je opleidingssituatie, geef je dit door aan UWV. Dat kan met het formulier ‘Doorgeven wijzigingen als u een voorziening ontvangt‘. UWV berekent dan opnieuw het aantal tolkuren. Je ontvangt bericht van UWV hoeveel tolkuren je hebt gekregen.

Wat kost het om een tolk in te zetten?

Als je doof of slechthorend bent, heb je recht op tolkuren. Die kun je aanvragen bij UWV. Tolkuren worden vergoed door de overheid. Zodra je tolkuren hebt, hoef je dus zelf niets te betalen. Heb je geen (recht op) tolkuren, maar wil je toch een tolk inzetten? Dan ontvang je een factuur. Kijk voor meer informatie op de pagina Een tolk inzetten zonder tolkuren.

Kan ik ook een tolk inzetten zonder tolkuren?

Ja, dat kan. Kijk voor meer informatie op de pagina Een tolk inzetten zonder tolkuren.

Tolk vinden

Kan ik zelf kiezen welke tolk er voor mij komt tolken?

Ja. Je kunt zelf een tolk vragen die je al kent (bijvoorbeeld via WhatsApp). Ook via mijn.tolkcontact.nl kun je zelf een tolk zoeken, of een opdracht op het prikbord plaatsen. Je kunt dan zelf de tolk voor jouw opdracht kiezen. Lees meer op de pagina’s over zoeken via mijn.tolkcontact.nl en zoeken via het prikbord.

Wil je niet zelf een tolk zoeken of lukt het niet om een tolk te vinden? Wij kunnen ook een tolk voor je zoeken. Lees meer op de pagina over Tolkcontact laten zoeken naar een tolk.

Ik heb zonder Tolkcontact een tolk gevonden, moet ik de opdracht nu ook in mijn.tolkcontact.nl zetten?

Nee, het invoeren van de opdracht is in dit geval de verantwoordelijkheid van de tolk. De tolk heeft alleen een handtekening van jou nodig voor akkoord, zodat hij/zij de opdracht betaald krijgt.

Hoe werkt de (automatische) bemiddeling?

Je kunt op ieder moment van de dag een tolkaanvraag invoeren in mijn.tolkcontact.nl en Tolkcontact vragen een tolk te zoeken. Wij gaan dan voor je op zoek naar een tolk die past bij de aanvraag en in de buurt van de opdracht woont. De bemiddeling verloopt deels geautomatiseerd. Ook buiten kantooruren gaat de bemiddeling daarom door. Lees meer op de pagina Tolkcontact laten zoeken.

Hoe weet ik dat Tolkcontact een tolk voor me heeft gevonden?

Als wij een tolk gevonden hebben, dan krijg je van ons een e-mail of sms met de naam en contactgegevens van de tolk. De tolk komt op de afgesproken datum voor je tolken. Lees meer op de pagina Tolkcontact laten zoeken.

Ik heb zelf inmiddels een tolk gevonden, wat nu?

Laat het ons zo snel mogelijk weten, dan stoppen wij met zoeken. Je kunt onze klantenservice direct bereiken via de Tolkcontact-app. Je kunt ons ook bellen of e-mailen.

Tolken op afstand

Ik heb NU een tolk op afstand nodig, kan dat?

Ja, dat kan! Met Tolkcontact tolk op afstand heb je altijd een gebarentolk op zak. Via je smartphone, tablet of computer kun je zonder afspraak direct een tolk Nederlandse Gebarentaal op afstand inzetten. Tolkcontact tolk op afstand zit standaard in de Tolkcontact-app.

Hoeveel tolkuren kost een tolk op afstand?

In principe worden er evenveel tolkuren afgeschreven voor een opdracht op afstand als bij een reguliere opdracht. Om het tolken op afstand te stimuleren, is er in de leefsfeer echter een regeling dat er tot 15 tolkuren slechts éénderde van het tolkurensaldo afgaat. Dit betekent: voor 15 getolkte uren worden er slechts 5 tolkuren afgeschreven. Zodra er voor 15 uren is getolkt, worden de uren weer op de reguliere manier van je saldo afgeschreven. Een uitgebreide toelichting lees je in het artikel Zet ook eens een tolk op afstand in.

Hoe kan ik in mijn.tolkcontact.nl aangeven dat ik een tolk op afstand wil?

Bij het invoeren van de tolkopdracht kies je bij ‘Tolk op afstand?’ voor de methode, bijvoorbeeld WhatsApp of Facetime. Staat jouw favoriete methode er niet tussen, of maakt het je niet zoveel uit? Kies dan voor ‘overig’. 

Opdrachten accorderen

Hoe kan ik tekenen voor een opdracht?

Je kan een opdracht op verschillende manieren (digitaal) accorderen:

  • Je kan digitaal tekenen op de smartphone of tablet van de tolk (net zoals wanneer de postbode een pakketje komt bezorgen).
  • De tolk kan je per e-mail/sms een link sturen, waarmee je de opdracht kunt goedkeuren. Zorg er dan wel voor dat je e-mailadres en telefoonnummer kloppen in je account in mijn.tolkcontact.nl. Hiervoor is het wel nodig dat in je account je correcte mailadres en/of telefoonnummer staan. Tekenen via e-mail of sms is vooral handig bij een tolk op afstand-situatie of als jij of de tolk snel weg moeten na de opdracht. Let op: de link die je via sms of e-mail toegestuurd krijgt om te tekenen, is uniek en éénmalig te gebruiken. Door op de link te klikken hoef je niet meer in te loggen. Werkt de link niet meer? Vraag de tolk om de opdracht opnieuw ter akkoord aan te bieden. Je ontvangt dan weer een nieuwe link.
  • Mocht je niet digitaal kunnen of willen accorderen, dan kun je ook het ‘ouderwetse’ (papieren) tolkformulier gebruiken om tekenen.

Ik wil de opdracht accorderen via sms of e-mail, maar de link werkt niet. Wat nu?

De link die je via sms of e-mail toegestuurd krijgt om te tekenen, is uniek en éénmalig te gebruiken. De link is slechts een bepaalde tijd actief. Werkt de link niet meer? Vraag de tolk om de opdracht opnieuw ter akkoord aan te bieden. Je ontvangt dan weer een nieuwe link.

Tolkopdracht annuleren

Mijn tolkopdracht gaat niet door. Hoe annuleer ik de opdracht?

Gaat je tolkopdracht niet door, dan kun je de opdracht tot 24 uur van tevoren annuleren in mijn.tolkcontact.nl. Klik bij de opdracht op de knop ‘opdracht annuleren’. Er is ook een invoerveld waar je de reden van de annulering kunt opgeven (niet verplicht). Annuleer je te laat (minder dan 24 uur voorafgaand aan de opdracht), dan kun je de opdracht niet meer zelf annuleren in mijn.tolkcontact.nl. Neem dan zo snel mogelijk zelf contact op met de tolk. Het e-mailadres en telefoonnummer van de tolk vind je bij de opdracht in mijn.tolkcontact.nl.

Zie ook hieronder de vraag ‘Mijn tolkopdracht gaat niet door. Kost dit mij tolkuren?’

Mijn tolkopdracht gaat niet door. Kost dit mij tolkuren?

Of er tolkuren worden afgeschreven als je opdracht niet doorgaat, ligt aan het moment waarop de opdracht wordt annuleert. Er zijn drie verschillende situaties:

  • Je annuleert op tijd (24 uur of langer voorafgaand aan de opdracht): je hoeft dan niets te doen en er gaan geen tolkuren van je saldo af.
  • Je annuleert te laat (24 uur of minder voorafgaand aan de opdracht, of je annuleert als de tolk al ter plaatse is): de tolk heeft een handtekening van jou nodig, zodat hij/zij de gereserveerde tijd betaald krijgt. Er gaan ook tolkuren van je saldo af. Let op: ook als het niet jouw eigen schuld is dat je de opdracht te laat annuleert, kost dit je toch tolkuren.
  • De tolk annuleert de opdracht: je hoeft niet te tekenen, want de tolk heeft geen recht op vergoeding. Als er nog genoeg tijd is, kan de tolk jou helpen zoeken naar een vervangende tolk. Lukt dit niet, dan kun je via Tolkcontact op zoek naar een vervangende tolk. Laat dit dan zo snel mogelijk aan ons weten.