Zoeken in Tolkcontact

Terug naar boven

eHerkenning

Als tolk log je in op mijn.tolkcontact.nl door middel van eHerkenning. Dit is een veilige manier van inloggen voor ondernemers, te vergelijken met DigiD. eHerkenning is een door de overheid verplicht inlogsysteem.

Hoe werkt het?

Om eHerkenning te gebruiken, sluit je een abonnement af voor een bepaalde periode. Dit kun je doen bij de zes verschillende leveranciers die je hieronder ziet. Deze leveranciers zijn uitgekozen door de overheid. Hiervoor heb je een aantal gegevens nodig zoals je e-mailadres, KVK-nummer en mobiel telefoonnummer. Met alle leveranciers kun je inloggen bij Tolkcontact. De kosten variëren van € 40,95 tot € 45 per jaar. Er zijn verschillende betrouwbaarheidsniveaus, voor Tolkcontact heb je niveau EH3 nodig.

Houd er rekening mee dat het een paar dagen kan duren voordat je gebruik kunt maken van eHerkenning. Je moet het abonnement zelf afsluiten, wij kunnen dit niet voor je doen. 

Let op: er is een fysieke identificatie nodig voor het aanvragen van veiligheidsniveau EH3. Dit betekent dat iemand bij je langskomt om je identiteit te controleren of dat je een afspraak kunt maken op een kantoor. Hoe het precies verloopt, verschilt per leverancier. 

Regel jouw eHerkenning in vier stappen

1. Ga naar de website van eHerkenning:

https://eherkenning.nl/nl/leveranciersoverzicht

2. Kies uit een van de leveranciers.

Alle leveranciers zijn goed. De manier waarop je inlogt en de prijs van het abonnement, kunnen verschillen.

3. Kies het betrouwbaarheidsniveau EH3.

Dit is het niveau dat je nodig hebt voor mijn.tolkcontact.nl.

4. Volg de stappen op de website van leverancier.

Kies bij dienst: dienstverlener Berengroep BV, dienst: inloggen Tolkcontact.

Veelgestelde vragen

Waarom is eHerkenning verplicht?

eHerkenning is een door de overheid bedacht systeem. Een grote groep ondernemers gebruikt eHerkenning al om in te loggen op overheidswebsites, zoals bij de Belastingdienst. eHerkenning is voor steeds meer ondernemers verplicht. Dat is goed, want door eHerkenning kunnen contactgegevens heel veilig verstuurd worden. Als je als ondernemer eHerkenning gebruikt, voldoe je aan bepaalde privacyregels.

Alle overheidsinstellingen vragen bedrijven waarmee ze werken in te loggen met eHerkenning. UWV is een overheidsinstelling en Tolkcontact werkt in opdracht van UWV. Daarom moeten alle tolken die een eigen onderneming hebben, eHerkenning gaan gebruiken bij het inloggen bij Tolkcontact. 

Wat moet ik doen als het aanvragen niet voor 1 september lukt?

Vanaf 1 september kun je eHerkenning gebruiken. Heb je na 1 september nog geen eHerkenning aangevraagd? Geen paniek, er geldt een overgangsperiode. Tot 1 december kun je inloggen op de oude manier. We vragen je wel het zo snel mogelijk aan te vragen. 

Wij helpen je graag bij het aanvragen van eHerkenning. Dit kan telefonisch: 030 304 00 38 of per mail: eherkenning@tolkcontact.nl.

Ik heb problemen met het aanvragen van een abonnement. Bij wie moet ik zijn?

Heb je problemen met het aanvragen van eHerkenning? Neem dan contact op met je eHerkenningleverancier. 

Ik heb al eHerkenning van een lager niveau dan EH3, wat moet ik dan doen?

Je kunt je veiligheidsniveau verhogen. Neem dan contact op met je eHerkenningsleverancier.

Steeds meer dienstverleners vragen betrouwbaarheidsniveau EH3 voor hun online diensten. EH3 is daardoor het meest gebruikte eHerkenningsmiddel en zien we dus als de standaard. Hiermee kun je ook inloggen op diensten die veiligheidsniveau 2 gebruiken. Je kunt niet inloggen bij diensten waarvoor je veiligheidsniveau 4 nodig hebt. 

Krijg ik een vergoeding van de gemaakte kosten als ik eHerkenning alleen voor Tolkcontact aanvraag?

Nee, helaas niet. Je moet zelf de kosten betalen. Je kunt de kosten wel aangeven als zakelijke kosten bij je inkomstenbelasting.