Zoeken in Tolkcontact

Terug naar boven

Hoe werk je met gehoorverlies?

In Nederland hebben ongeveer 1,5 miljoen mensen een auditieve beperking. De meesten zijn slechthorend (variërend van licht tot ernstig), ongeveer 20.000 mensen zijn doof. Ben je doof of slechthorend, dan is werken soms lastig. Hoe ga je om met de vooroordelen en praktische uitdagingen?

Veel mensen denken dat doven en slechthorenden minder goed kunnen werken. Bijvoorbeeld omdat je met een gehoorbeperking moeilijk of niet kunt telefoneren. Natuurlijk heb je voor bepaalde functies bepaalde vaardigheden nodig. Een baan als telefonist is misschien niet geschikt voor iemand die niet kan bellen. Maar meestal ligt de inhoud van functies niet vast. Er is vaak genoeg ruimte voor aanpassingen, zodat jij met jouw gehoorbeperking prima bij de functie past. En wie kan de vooroordelen beter wegnemen dan jijzelf? Laat jouw talenten en sterke punten zien!

Kom voor jezelf op!

Als slechthorende of dove werknemer weet jij het beste wat jij (niet) kan. Vaak moet je zelf het initiatief nemen en vragen of anderen rekening met jou willen houden. Vraag collega’s om op tijd aan te geven wanneer er een vergadering is (zodat je een schrijftolk of gebarentolk kunt regelen). Geef aan dat het jou helpt als iemand je aankijkt en rustig praat (zodat je beter kunt spraakafzien). Vertel aan jouw (toekomstige) leidinggevende en collega’s wat er allemaal wél mogelijk is, welke hulpmiddelen en voorzieningen er zijn en hoe jullie het best met elkaar kunnen omgaan. Welke oplossingen kun jij aandragen, zodat jij zo lekker mogelijk kunt werken?

Communicatie-afspraken maken

Als dove of slechthorende werknemer kun je spraak niet altijd (goed) volgen. Daardoor mis je ook de informatie en de gezellige kletspraatjes die anderen in de wandelgangen meekrijgen. Wanneer jullie rekening met elkaar houden, hoeft de communicatie geen probleem te zijn. Geef aan wat jij nodig hebt om een gesprek goed te kunnen volgen. Maak bijvoorbeeld goede communicatie-afspraken: om de beurt praten, oogcontact maken voordat je praat en luisterpauzes inlassen. Of een lesje Nederlandse Gebarentaal voor het hele team?

Hulpmiddelen

Er zijn hulpmiddelen om je te helpen als de communicatie niet lukt. Mailen, chatten, Skypen en WhatsAppen passen prima op de werkvloer. Met gehoorapparatuur of een CI kun je misschien wel telefoneren en ook voor dove mensen zijn er voorzieningen voor bellen. Download de Tolkcontact-app en bel met KPN Teletolk in tekst of gebarentaal naar klanten of collega’s. Of zet een schrijftolk of tolk Nederlandse Gebarentaal in, op locatie of op afstand. Ideaal bij gesprekken met jouw manager en bij overleggen, bijeenkomsten en personeelsuitjes. Ringleiding in de vaste vergaderruimte of soloapparatuur met meerdere microfoons helpen om iedereen tijdens een vergadering goed te verstaan. Hulpmiddelen die je op je werk gebruikt, kunnen door UWV worden vergoed. En van goede vergaderafspraken profiteert iedereen, ook goedhorende collega’s. Ze zullen blij zijn met een slechthorende collega in hun team.

Praktisch en veilig

Natuurlijk is het belangrijk dat iedereen veilig kan werken. Er zijn waarschuwingssystemen met flits- of trilsignalen voor werknemers die niet (goed) kunnen horen. Deze kunnen onder andere meldingen van de deurbel, telefoon, rookmelder of gas- of brandalarm doorgeven. Iedere werksituatie is uniek, dus laat je goed adviseren. Met een werkplekadviseur kun je bespreken wat jouw werk inhoudt, hoe de werkplek eruitziet en waar je tegenaan loopt. Kijk voor meer informatie bijvoorbeeld op Kentalis Werkpad, bij adviesbureau PlanPlan of Jobstap.