Zoeken in Tolkcontact

Terug naar boven

Financieel dienstverlener Alpina telefonisch bereikbaar voor doven, slechthorenden en mensen met een spraakbeperking

20 maart 2023

Alpina is de eerste financiële dienstverlener die via Tolkcontact Telefonie bereikbaar is voor doven, slechthorenden en mensen met een spraakbeperking. Marc Diks van Alpina zegt: ‘Wij hebben inclusie en innovatie hoog in het vaandel staan. Daarnaast wil Alpina al haar klanten gewoon goed bedienen, of dat nou online, aan de telefoon of persoonlijk in de winkel is.’

Doven en slechthorenden die klant zijn of willen worden bij Alpina, kunnen sinds maart 2023 telefonisch contact opnemen via gebarentaal of tekst. Met één druk op de knop op de Alpina-website bellen klanten gratis via een tolk gebarentaal of tekstbemiddelaar naar de financiële dienstverlener.

Beperkingen

Mensen die doof of slechthorend zijn en mensen met een spraakbeperking hebben natuurlijk recht op gelijkwaardige communicatie. Toch lopen sommige dove en slechthorende mensen tegen problemen aan. Bijvoorbeeld een intercom bij de deur of een video zonder ondertiteling. Wij van Tolkcontact zijn dan ook blij dat Alpina nu telefonisch bereikbaar is in Nederlandse gebarentaal en in tekst. We hopen dat meer organisaties zich snel aansluiten bij Tolkcontact Telefonie.

Inclusie

De maatschappelijke discussie over inclusie en toegankelijkheid voor doven en slechthorenden is al lang bezig. De wet die de Nederlandse Gebarentaal erkent, is pas in 2021 ingevoerd, ondanks dat er al heel lang vraag naar was. De corona-uitbraak en de roep om een gebarentolk tijdens de persconferenties hebben het proces versneld.

Over Alpina

Alpina bemiddelt en adviseert bij verzekeringen, hypotheken, financiële planning, pensioenen en makelaardij voor particuliere en zakelijke klanten. Het bedrijf wil haar cliënten helpen onbezorgd te wonen, ondernemen en leven. Alpina doet dat door financiële zekerheid te bieden met een compleet pakket aan diensten en producten.