Zoeken in Tolkcontact

Terug naar boven

Waarom het soms niet lukt om een tolk te vinden

2 november 2021

Liever in Nederlandse Gebarentaal? Klik hier voor dit artikel in NGT

September en oktober zijn voor tolken en tolkgebruikers drukke maanden. . Misschien is het voorgekomen dat er geen tolk bij je afspraak aanwezig was, terwijl je wel een tolkaanvraag hebt gedaan. Tolkcontact ziet ook dat het druk is. In ons overzicht zien we precies voor welke tolkaanvragen nog geen tolk gevonden is. Voor al die aanvragen zijn wij met het hele team druk bezig om een geschikte tolk te vinden. We leggen je graag uit hoe Tolkcontact te werk gaat, en waarom het soms helaas niet lukt om een tolk te vinden. 

Hoe zet je een tolkopdracht uit?

Er zijn meerdere manieren om een tolkaanvraag te doen. Eén van deze opties is om Tolkcontact een tolk te laten zoeken. Je vult een nieuwe tolkopdracht in op mijn.tolkcontact.nl, of je (video)belt of mailt met ons om de opdrachtinformatie door te geven. Tolkcontact gaat aan de slag om een passende tolk te vinden die beschikbaar is. Zodra er een tolk gevonden is, krijg je daar bericht over. Heb je nog niks gehoord? Dan is er op dat moment waarschijnlijk nog geen tolk gevonden, en zijn wij nog altijd druk bezig met zoeken.

Hoe gaat het zoeken van tolken?

Zodra de tolkaanvraag ingevoerd is, beginnen we bij Tolkcontact met het vragen van tolken. Bij een opdracht op locatie vragen we eerst de tolken in de buurt van de opdrachtlocatie. Het scheelt namelijk tijd en reiskostenvergoeding als een tolk niet van ver hoeft te komen. Hoe langer we zoeken, hoe groter de zoekcirkel wordt. Daarmee zullen er dus steeds meer tolken gevraagd worden om de opdracht aan te nemen. 

We vragen alleen tolken die aanmerking komen voor de opdracht. Hierbij houden we rekening met tolksituatie, tolkmethode en andere ingevulde voorkeuren. Ze worden één voor één benaderd. Ze kunnen dan de opdracht aannemen, de opdracht afwijzen of later beslissen. Als de tolk de opdracht aanneemt, staat de tolkafspraak ingepland en stopt het systeem met zoeken. Wordt de opdracht afgewezen of reageert de tolk niet, dan krijgt de volgende tolk een bericht. Hoe dichterbij het moment van de afspraak komt, hoe sneller er bij geen reactie een nieuwe tolk wordt gevraagd (van een paar per dag tot 20 per uur). Zo wordt de kans steeds groter dat er een tolk wordt gevonden. Is er kort voor een opdracht nog geen tolk gevonden? Dan gaan wij zelf bellen met de tolken die nog niet hebben gereageerd, om te vragen of ze toch kunnen. Dat doen we bijvoorbeeld bij rechtszittingen, operaties en uitvaarten. Bij opdrachten met spoed, dus die al snel plaatsvinden, gaan we sowieso bellen, voordat het systeem gaat zoeken. Wist je dat het systeem tot 22.00 uur door zoekt en om 7.00 uur weer begint? 

Belangrijk: Tolkcontact kan tolken niet verplichten. Tolken zijn zzp’ers (zelfstandigen zonder personeel) en werken dus voor zichzelf. Ze zijn niet bij Tolkcontact in dienst. Ze krijgen een opdracht aangeboden en mogen altijd zelf bepalen of ze die aannemen. Wij kunnen tolken vragen, maar niet verplichten om een opdracht aan te nemen. Regelmatig vragen we meer dan 200 tolken en lukt het nog steeds niet iemand te vinden die de opdracht kan aannemen. Gelukkig gebeurt het ook regelmatig dat een van de eerstgevraagde tolken een opdracht accepteert 

Waarom zo druk in september en oktober? 

In september is de zomervakantie voorbij. Alles begint weer: sportclubs, cursussen enzovoort. Maar vooral: de scholen. Scholieren en studenten zoeken dan een vaste tolk voor hun nieuwe school of nieuwe schooljaar. In september en oktober is driekwart van de tolkaanvragen voor onderwijs. Er zijn veel meer aanvragen dan beschikbare tolken om die opdrachten te vervullen. Dit jaar was het nog drukker dan normaal, omdat er vanwege de versoepelingen van de coronamaatregelen ineens veel meer mocht. Om je een beeld te geven: in totaal waren er 13.600 tolkopdrachten in september 2021. Het afgelopen jaar waren dat er gemiddeld 11.900 per maand. Een groot verschil dus!  Dus we kunnen nog zo hard zoeken, soms lukt het gewoon niet. Dat vinden we ontzettend vervelend voor alle tolkgebruikers. Gelukkig zien we elk jaar dat na september en oktober het aantal opdrachten en tolken meer in balans met elkaar is.