KPN Teletolk

Wil je een afspraak maken met de huisarts? De Belastingdienst bellen? Of een reservering maken in je favoriete restaurant? Dat kan via de tekst- en beeldbemiddelingsdienst KPN Teletolk.

KPN Teletolk zorgt voor gelijkwaardige toegang tot telefonie voor mensen met een auditieve beperking (doven en slechthorenden) en mensen met een spraakbeperking. Via de tekst- en beeldbemiddelingsdienst kunnen doven, slechthorenden, mensen met een spraakbeperking en horenden met elkaar bellen.

De bemiddelingsdienst is er voor mensen die geen gebruik kunnen maken van reguliere telefonie. Dit omdat ze de persoon aan de andere kant van de lijn niet (meer) kunnen verstaan of ze zichzelf niet (meer) verstaanbaar kunnen maken. Bellen via KPN Teletolk kan met de Tolkcontact-app via uw smartphone, tablet of computer.

Eenmalig registreren bij KPN Teletolk
Om gebruik te kunnen maken van KPN Teletolk is een eenmalige registratie bij KPN Teletolk nodig. De knop KPN Teletolk staat al in de Tolkcontact-app. Na de registratie is deze knop te gebruiken en kun je direct bellen via de bemiddelingsdienst. De horende persoon heeft geen Tolkcontact-app en registratie bij KPN Teletolk nodig.

Bellen via KPN Teletolk
De tekstbemiddelingsdienst van KPN Teletolk is 24 uur per dag beschikbaar. De beeldbemiddelingsdienst is elke dag geopend van 7.00 tot 20.00 uur.

Hoe werkt het?
In de Tolkcontact-app klik je op de knop KPN Teletolk en geef je aan of je via de tekst- of beeldbemiddelingsdienst wilt bellen. Vervolgens toets je het nummer in van wie je wilt bellen en sluit je af met een hekje. Wanneer degene die je belt heeft opgenomen, wordt een medewerker van KPN Teletolk aan het gesprek toegevoegd. Hij of zij zal uitleg geven aan de horende persoon, waarna het gesprek kan beginnen.

Bij tekstbemiddeling zie je op je scherm een tekstvak. Hierin kun je typen wat je wilt zeggen, de medewerker van KPN Teletolk leest dit voor aan de horende persoon. Omgekeerd zet de medewerker van KPN Teletolk datgene wat de horende persoon zegt om in tekst, wat direct op je beeldscherm te lezen is. Het is ook mogelijk om zelf te spreken in plaats van te typen.

Bij beeldbemiddeling zie je op het scherm de tolk gebarentaal. Je gebaart wat je wilt zeggen en de tolk vertaalt dit in gesproken Nederlands voor de andere partij. Omgekeerd vertaalt de tolk wat de horende persoon zegt in gebarentaal. Het is ook mogelijk om zelf te spreken in plaats van te gebaren. Ook is het mogelijk om tekst te gebruiken als ondersteuning (bijvoorbeeld bij het doorgeven van een adres of telefoonnummer).

Gebeld worden met KPN Teletolk
Je kunt ook gebeld worden via KPN Teletolk. De horende persoon belt naar KPN Teletolk (020-301 32 00) en toetst jouw nummer in. Op het moment dat je gebeld wordt via KPN Teletolk, krijg je een melding via de Tolkcontact-app waarmee je de oproep kunt beantwoorden. Je wordt dan verbonden met de tekst- of beeldbemiddelingsdienst.

Kosten en vergoeding
De mogelijkheid om via KPN Teletolk te bellen, is standaard onderdeel van de Tolkcontact-app. Als je doof of slechthorend bent, krijg je de abonnementskosten van de app vergoed door je zorgverzekering.

De eenmalige registratie bij KPN Teletolk is gratis. Voor bellen via KPN Teletolk worden de standaard telefoonkosten voor vast of mobiel bellen gehanteerd. Deze gesprekskosten zijn €0,09 per minuut, met een starttarief van €0,09 per gesprek. Je ontvangt van KPN een aparte factuur voor de gemaakte gesprekskosten. Bellen naar gratis telefoonnummers is ook via KPN Teletolk gratis. Bij het bellen via KPN Teletolk gebruik je wifi of mobiel internet (3G of 4G). Je maakt dus geen gebruik van belminuten. De kosten voor mobiel internet kun je vinden bij je provider.

Kijk voor meer informatie op www.kpn.com/teletolk.

Tolkcontact-app aanvragen