Alarmnummer 112

Het alarmnummer 112 bel je voor spoedeisende hulp bij direct levensbedreigende situaties of wanneer je getuige bent van een misdrijf. Bijvoorbeeld na een verkeersongeluk, bij brand of wanneer iemand inbreekt. Dan telt elke seconde. De 112-alarmcentrale stuurt dan onmiddellijk de juiste hulp: brandweer, politie of ambulance.

Ben je doof of slechthorend? Dan kun je met de Tolkcontact-app op je smartphone, tablet of computer een noodoproep doen bij alarmnummer 112. Hiermee kun je direct communiceren via tekst, zonder tussenkomst van een tolk. Om gebruik te kunnen maken van de alarmlijn hoef je geen aparte aanvraag te doen. De mogelijkheid om direct 112 te bellen is ingebouwd in de Tolkcontact-app.

Het gebruik
In de Tolkcontact-app vind je de knop Alarmnummer 112. Hiermee kun je naar de het alarmnummer bellen. Dit is een rechtstreekse verbinding, zonder bemiddeling. Je bent dan direct verbonden met een medewerker van de alarmcentrale en communiceert via tekst. Je kunt zelf spreken of typen (let op: geen beeld!). De 112-centralist antwoordt altijd door te typen. De centralist blijft met je aan de lijn en regelt in overleg met de meldkamer in de regio dat de hulpdiensten naar de juiste plek worden gestuurd.

Kosten en vergoeding
De mogelijkheid om direct 112 te bellen is een standaard onderdeel van de Tolkcontact-app. Als je doof of slechthorend bent, krijg je de abonnementskosten van de app vergoed door je zorgverzekering. Om te bellen gebruik je wifi of mobiel internet. De kosten voor mobiel internet kun je vinden bij je provider. Bellen naar het alarmnummer 112 is gratis.

Kijk voor meer informatie op www.112.nl.

Klik hier om een account voor de Tolkcontact-app aan te vragen.