Tolkcontact voor tolken

Tolkcontact voert de tolkvoorziening in het leefdomein uit, in opdracht van de Vereniging Nederlandse Gemeenten (VNG). Tolkcontact kent tolkuren voor privésituaties toe, zoekt op verzoek van klanten naar een geschikte tolk, geeft voorlichting over leefuren en betaalt tolken uit voor het uitvoeren van opdrachten in privésituaties.

Ons uitgangspunt is eenvoud. Eenvoud voor jou als tolk bij het invoeren van de tolkopdrachten, eenvoud voor de tolkgebruiker bij het zoeken van een tolk en het inzien van de beschikbare tolkuren, en eenvoud voor ons om de afgeronde tolkopdrachten aan je uit te betalen. Daarom hebben we zoveel mogelijk gedigitaliseerd. Eenvoud is het basisprincipe waarop mijn.tolkcontact.nl is ontwikkeld.

Inschrijven bij Tolkcontact

Heb je de opleiding Tolk Nederlandse Gebarentaal of Schrijftolk afgerond en heb je je RTGS-nummer binnen? Dan kun je aan de slag. We voorzien je graag van inloggegevens voor mijn.tolkcontact.nl. Stuur ons een mail, dan maken we je inschrijving binnen vijf werkdagen in orde en mailen je je inloggegevens. Daarna maken we graag een afspraak voor een telefonische rondleiding in mijn.tolkcontact.nl. We vinden het fijn om je op die manier direct te leren kennen, want we zullen elkaar in de komende jaren vast regelmatig aan de telefoon hebben.

Het aannemen van tolkopdrachten

Je kunt op veel verschillende manieren tolkopdrachten aannemen. Veelal vinden tolkgebruikers zelf een tolk voor hun tolkopdrachten in privésituaties. In slechts 10% van de opdrachten wordt gevraagd om bemiddeling. Een goed netwerk is dus van belang.

Rechtstreeks
Tolkgebruikers kunnen je rechtstreeks benaderen of je kunt tolken, bijvoorbeeld via sms, WhatsApp, mail of als ze je bij een andere opdracht zien. Tolkgebruikers kunnen ook zelf een tolk zoeken via mijn.tolkcontact.nl of een oproep plaatsen op het prikbord van Tolknet. Zoekt de klant via mijn.tolkcontact.nl zelf een tolk en kiest hij jou, dan sturen we je namens de klant een bericht met de vraag of je kunt tolken ('Klant x vraagt of je[...]'. Via de link in het bericht kun je laten weten of je de opdracht wel of niet kunt aannemen, wij geven je reactie direct door aan de tolkgebruiker.

Bemiddeling
Vraagt een tolkgebruiker om bemiddeling bij een tolkopdracht in de privésfeer, dan gaan wij op zoek naar een passende tolk. Onze bemiddeling verloopt voor een deel geautomatiseerd. Hierdoor kunnen we ook 's avonds en in het weekend tolkgebruikers helpen bij het vinden van een tolk.

We matchen op tolkmethode, situatie en eventueel aanvullende vaardigheden waarvan de klant aangeeft dat die van belang zijn bij de opdracht. Daarbij kijken we wat de tolkgebruiker invult bij de aanvraag en naar wat jij ingevuld hebt in je profiel op mijn.tolkcontact.nl. Deze criteria levert een lijst op met tolken die passen bij de opdracht. Vervolgens kijken we of deze tolken aangegeven hebben op bepaalde dagen niet te werken, of al andere opdrachten in mijn.tolkcontact.nl ingepland hebben staan die overlappen met de aanvraag. De lijst met passende tolken die dan overblijft sorteren we op reisafstand tot de opdrachtlocatie en vervolgens benaderen we deze tolken.

Op die manier proberen we de best passende tolk op een zo kort mogelijke reisafstand te vinden. Tussen 8.00 en 22.00 uur sturen we berichten uit om te vragen of je de tolkopdracht kunt aannemen ('Wij zoeken een tolk voor klant x [...]'). Via de link in het bericht kun je laten weten of je de opdracht wel of niet kunt aannemen. Als je de opdracht aanneemt, dan staat de opdracht daarna direct voor je klaar in mijn.tolkcontact.nl en geven we door aan de tolkgebruiker dat jij bij deze opdracht komt tolken. Binnen kantooruren bellen we ook voor speciale opdrachten of tolkopdrachten die al snel plaatsvinden en waar nog geen tolk voor gevonden is. Buiten kantooruren bellen we alleen voor spoedopdrachten.

Achterwacht

Iedere dag hebben we een achterwachttolk. Deze tolk staat gedurende een etmaal (00.00-23.59 uur) stand-by voor spoedgevallen. Gedurende deze 24 uur kan de tolk naar allerlei NGT- en NmG-tolkopdrachten gestuurd worden. Lees hier meer over de achterwachtdiensten.

Facturatie en uitbetaling

Wij maken je administratie graag zo eenvoudig mogelijk. Het enige wat jij hoeft te doen is al je tolkopdrachten in te voeren in mijn.tolkcontact.nl en te laten accorderen. Twee keer per maand maken wij voor jou een verzamelfactuur van alle afgeronde opdrachten en betalen het totaalbedrag aan je uit.

Voor je tolkopdrachten in het leefdomein hoef je zelf dus geen facturen te maken, want dat doen wij voor je. Deze manier van factureren heet self-billing en voldoet aan alle regels die de Belastingdienst stelt. Het systeem mijn.tolkcontact.nl kent alle regels van de VNG en berekent automatisch het juiste tarief en de reiskosten. Onder elke ingevoerde tolkopdracht zie je deze berekening terug.

Na afloop van de opdracht kan de klant de opdracht digitaal accorderen (via sms, e-mail of door een handtekening te zetten op je smartphone of tablet) en staat de opdracht automatisch klaar voor uitbetaling. Wil de klant liever niet digitaal accorderen, dan kun je een foto/scan maken van het 'ouderwetse' opdrachtformulier en uploaden bij de opdracht. Nadat wij gecontroleerd hebben of de informatie van het papieren formulier overeenkomt met de informatie in mijn.tolkcontact.nl zie je de opdracht terug op je conceptfactuur.

Je conceptfactuur kun je altijd inzien. Klopt er iets niet, laat het ons dan weten. Twee keer per maand (op de 1e en 15e van de maand) zetten we conceptfactuur om in een definitieve factuur. Op de 8e en 22e van de maand worden deze facturen uitbetaald. Als de betaaldatum in een weekend valt, dan kiezen we voor de dichtstbijzijnde werkdag. Bekijk ook de veelgestelde vragen over facturatie.

Handleiding en veelgestelde vragen

Om je zoveel mogelijk wegwijs te maken in mijn.tolkcontact.nl hebben we een handleiding gemaakt. En kijk ook zeker even op de pagina met veelgestelde vragen.

Contact

Heb je na het lezen van bovenstaande informatie nog vragen? Wil je een adreswijziging doorgeven? Of stop je met tolkwerkzaamheden? Neem dan contact met ons op.