Veelgestelde vragen

Hieronder vindt u veelgestelde vragen over Tolkcontact tolk op afstand. Staat uw vraag er niet bij? Neem dan contact met ons op: contact@tolkcontact.nl of 030-304 00 38.


Bekijk hier alle informatie over Tolkcontact tolk op afstand


In welke situaties kan ik Tolkcontact tolk op afstand inzetten?
U kunt zonder afspraak direct een gebarentolk inzetten via Tolkcontact tolk op afstand bij privésituaties, werksituaties en onderwijssituaties. Daar waar u ter plaatse een tolk in kan zetten, kunt u in principe ook een tolk op afstand inzetten. Tolkcontact tolk op afstand is bedoeld om bij korte situaties (maximaal 20 minuten) een gebarentolk op afstand in te kunnen zetten.

Let op: niet alle situaties zijn even geschikt om te tolken op afstand. Bijvoorbeeld omdat er veel deelnemers bij het gesprek zijn en de tolk via de beeldverbinding geen overzicht heeft wie er aan het woord is. Als de tolk aangeeft dat de situatie niet geschikt is, dan kan er geen gebruik worden gemaakt van Tolkcontact tolk op afstand.


Hoelang mag een gesprek duren?
Tolkcontact tolk op afstand is bedoeld om bij korte situaties een gebarentolk op afstand in te kunnen zetten. Daarom mag een gesprek via Tolkcontact tolk op afstand maximaal 20 minuten per situatie duren. Wilt u langer een tolk op afstand inzetten? Maak dan vooraf een afspraak met een tolk.

Tolken op afstand is anders dan tolken op locatie. De tolk moet zich heel goed concentreren om de deelnemers aan het gesprek allemaal goed te kunnen verstaan en te vertalen. Om een goede kwaliteit te waarborgen is er een maximum ingesteld.

Mag ik meerdere keren per dag Tolkcontact tolk op afstand gebruiken?
Ja, u kunt meerdere keren per dag gebruikmaken van Tolkcontact tolk op afstand. Per situatie mag een gesprek
maximaal 20 minuten duren.

Wat zijn de openingstijden van Tolkcontact tolk op afstand?
U kunt direct een gebarentolk op afstand inzetten tijdens de openingstijden van Tolkcontact tolk op afstand:
- op werkdagen van 7.00 tot 20.00 uur
- in het weekend en op feestdagen van 10.00 tot 16.00 uur
Op deze tijden zitten Tolken Nederlandse Gebarentaal klaar om te zorgen voor gelijkwaardige communicatie bij uw gesprek. Deze tolken werken allemaal vanuit het tolkcentrum van
Berengroep in Bilthoven.

Is er direct een tolk beschikbaar?
Op
bepaalde tijden is er direct een Tolk Nederlandse Gebarentaal beschikbaar. Het kan voorkomen dat alle tolken bezet zijn. U kunt dan kiezen of u wilt wachten of dat u het op een later moment nogmaals probeert.

Kan ik zelf een tolk kiezen?
Als u een gebarentolk inzet via Tolkcontact tolk op afstand, dan kunt u niet kiezen welke tolk voor u tolkt. De tolk die uw oproep beantwoord zal voor u tolken.

Wilt u liever zelf kiezen? Maak dan vooraf een afspraak met een tolk. Dat kan via
mijn.tolkcontact.nl.

Hoe zorg ik voor een goed verloop van het gesprek?
De tolk weet niet waar u bent en in welke situatie u bent als u belt. Om ervoor te zorgen dat het gesprek zo optimaal mogelijk verloopt, is het belangrijk dat u kort voorbereid met de tolk. Wie bent u, waar bent u, waar gaat het gesprek over? Ook belangrijk is om af te stemmen of het beeld goed is, het geluid goed werkt en de verbinding stabiel is.

Wat is de voertaal van de gesprekken via Tolkcontact tolk op afstand?
De voertaal bij gesprekken via Tolkcontact tolk op afstand is de Nederlandse Gebarentaal (NGT) of Nederlands ondersteund met Gebaren (NmG) en het gesproken Nederlands. Geschreven Nederlands kan eventueel gebruikt worden ter ondersteuning (bijvoorbeeld bij een lastige naam of adres).

Wilt u een gesprek in een andere taal voeren, dan kunt u dit overleggen met de tolk. De tolk bepaalt of de gewenste kwaliteit geleverd kan worden in een andere taal.

Moet ik een tolk op afstand gebruiken?
Nee. U mag zelf bepalen of u een tolk op locatie inzet of een tolk op afstand. De tolk op afstand vervangt niet de tolk op locatie, maar vergroot uw keuzemogelijkheid en flexibiliteit om een tolk in te zetten. Op
bepaalde tijden zijn er altijd gebarentolken aanwezig die u kunt inzetten.

Wat heb ik nodig om direct een gebarentolk op afstand in te kunnen zetten?
Om gebruik te kunnen maken van Tolkcontact tolk op afstand heeft u specifieke software nodig. Deze software heet Signcall. De software van Signcall maakt van uw smartphone, tablet of computer een beeldtelefoon.
Lees hier verder…

Daarnaast heeft u tolkuren nodig. Lees hier verder…

Welke app heb ik nodig om Tolkcontact tolk op afstand te gebruiken?
Om gebruik te kunnen maken van Tolkcontact tolk op afstand heeft u specifieke software nodig. Deze software heet Signcall. De software van Signcall maakt van uw smartphone, tablet of computer een beeldtelefoon. Deze software wordt volledig vergoed door uw zorgverzekeraar.

Wilt u gebruikmaken van Tolkcontact tolk op afstand, dan heeft u de software van
Signcall en tolkuren nodig. Wij maken dat graag voor u in orde. U hoeft zelf geen contact op te nemen met Signcall, dat doen wij voor u. Als u een mail stuurt naar contact@tolkcontact.nl, dan bekijken we of we nog aanvullende gegevens van u nodig hebben.

Om gebruik te maken van Signcall heeft u een stabiele en snelle internetverbinding (wifi of 3g/4g) nodig. Let op: test gerust vooraf even de verbinding.

Gaat de tolkinzet via Tolkcontact tolk op afstand af van mijn tolkuren?
De inzet van een gebarentolk via Tolkcontact tolk op afstand wordt
verrekend met uw tolkuren. U bent zelf verantwoordelijk dat u bij het gebruik van Tolkcontact tolk op afstand kiest voor de juiste tolkvoorziening.

Heeft u nog geen tolkuren? Tolkuren voor privésituaties kunt u aanvragen bij Tolkcontact. Stuur een e-mail naar contact@tolkcontact.nl. Tolkuren voor werk- en onderwijssituaties kunt u aanvragen bij het UWV.

Heeft u geen tolkuren? Dan kunt u bij het gebruik van Tolkcontact tolk op afstand kiezen voor ‘geen voorziening’. U ontvangt dan een factuur voor de tolkinzet.

Mag ik gebruikmaken van de tolkuren van iemand anders?
Nee. Tolkuren zijn persoonsgebonden. U mag alleen uw eigen tolkuren gebruiken om gebruik te maken van Tolkcontact tolk op afstand. Daarom kunt u alleen met uw
eigen Signcall-account gebruikmaken van deze dienst.

Mag ik via het Signcall-account van iemand anders gebruikmaken van Tolkcontact tolk op afstand?
Nee. De inzet van een gebarentolk via Tolkcontact tolk op afstand wordt geregistreerd op basis van het Signcall-account. De tolkinzet wordt automatisch verrekend met de
tolkuren van deze persoon. U mag geen gebruikmaken van de tolkuren van iemand anders, daarom mag u niet via het Signcall-account van iemand anders gebruikmaken van Tolkcontact tolk op afstand.

Wat kost Tolkcontact tolk op afstand?
De inzet van een gebarentolk via Tolkcontact tolk op afstand wordt verrekend met uw tolkuren. Als u tolkuren heeft, dan betaalt u hier zelf niet voor. De tolkinzet wordt afgerond op hele kwartieren en automatisch verrekend met uw tolkuren.

De overheid wil het inzetten van een tolk op afstand graag stimuleren. Daarom geldt er een ruilvoet. Drie uur tolk op afstand staat gelijk aan één uur tolkinzet op locatie. Gebruikt u 15 minuten een tolk op afstand, dan gaan er 5 minuten van uw tolkuren af.

Heeft u geen tolkuren of betaalt iemand anders de tolkinzet? Kies dan voor ‘geen voorziening’ en we sturen u een factuur. De kosten voor het inzetten van een gebarentolk op afstand via Tolkcontact tolk op afstand bedragen 130% van de reguliere tolkkosten.

Mag ik ook bellen via Tolkcontact tolk op afstand?
U kunt Tolkcontact tolk op afstand ook gebruiken om te bellen. Let op: een gesprek via Tolkcontact tolk op afstand mag
maximaal 20 minuten duren. Wilt u langer bellen? Maak dan gebruik van KPN Teletolk.

Wat is het verschil tussen KPN Teletolk en Tolkcontact tolk op afstand?
De tekst- en beeldbemiddelingsdienst van
KPN Teletolk is alleen bedoeld voor telefoongesprekken. Via Tolkcontact tolk op afstand kunt u een gebarentolk inzetten bij telefoongesprekken, maar ook bij situaties waarbij u met de horende persoon op dezelfde plek bent. Bijvoorbeeld in een winkel, bij de huisarts, op uw werk of op school.

Kan ik Tolkcontact tolk op afstand gebruiken in het buitenland?
U kunt Tolkcontact tolk op afstand overal inzetten waar u wilt. Belangrijk is dat u kiest voor de juist
tolkvoorziening en dat u rekening houdt met de voertaal van het gesprek.

Wat is het verschil tussen de spoedtolk en Tolkcontact tolk op afstand?
Bij een
spoedgeval is Tolkcontact dag en nacht telefonisch en per sms bereikbaar op het spoednummer. Wij proberen dan zo snel mogelijk een tolk ter plaatse te krijgen. Dat kan een tolk uit de buurt zijn of de spoedtolk. Elke dag is er een spoedtolk beschikbaar die naar spoedsituaties kan worden gestuurd.

Met Tolkcontact tolk op afstand heeft u op bepaalde tijden altijd een gebarentolk op zak. U kunt de tolk inzetten op het moment dat u dat nodig vindt. Dat kan in vrijwel elke situatie.

Kan ik ook zonder afspraak een schrijftolk op afstand inzetten?
Op dit moment is het alleen mogelijk om zonder afspraak een gebarentolk op afstand in te zetten.

Wilt u een schrijftolk op afstand inzetten? Maak dan vooraf een afspraak met een schrijftolk. Dat kan via
mijn.tolkcontact.nl.

Worden de gesprekken via Tolkcontact tolk op afstand opgeslagen?
De gesprekken die gevoerd worden via Tolkcontact tolk op afstand worden standaard NIET opgeslagen. Voor alle gesprekken geldt een beroepscode en zwijgplicht. Een uitzondering geldt voor training- en scholingsdoeleinden. Het is de gebruiker niet toegestaan om - zonder nadrukkelijke toestemming van Tolkcontact - opnames van gesprekken te maken en/of te verspreiden.