Zoeken in Tolkcontact

Terug naar boven

Veelgestelde vragen

Op deze pagina vind je de veelgestelde vragen over de Tolkcontact-app. Staat je vraag er niet bij? Vul dan het onderstaande formulier in. Wij nemen dan zo snel mogelijk contact met je op. Je kan ons ook mailen: contact@tolkcontact.nl of bellen: 030-304 00 38.

In welke situaties kan ik Tolkcontact tolk op afstand gebruiken?

In alle situaties waarin je een tolk ter plaatse kunt inzetten, kun je ook een tolk op afstand inzetten. Sommige situaties zijn minder geschikt. Bijvoorbeeld als er veel mensen aanwezig zijn bij een gesprek (zoals in een vergadering). De tolk kan via de beeldverbinding dan niet goed zien wie er aan het woord is. Vraag altijd vooraf aan de tolk of de situatie geschikt is voor tolken op afstand.

NGT vertaling

Op welke tijden kan ik Tolkcontact tolk op afstand gebruiken?

De gebarentolken zijn elke dag beschikbaar tussen 7.00 en 20.00 uur. Ook in het weekend en op feestdagen.

Op deze tijden zitten tolken Nederlandse Gebarentaal klaar om voor jou te tolken. Onze tolken werken allemaal vanuit het tolkcentrum van Berengroep in Bilthoven.

NGT vertaling

Is er altijd direct een tolk beschikbaar?

Tussen 7.00 en 20.00 uur is er direct een tolk Nederlandse Gebarentaal beschikbaar. Als het druk is, kan het gebeuren dat alle tolken bezet zijn. Je kunt dan wachten, of het op een later tijdstip nog een keer proberen.

NGT vertaling

Hoe lang mag een gesprek duren?

Tolkcontact tolk op afstand is bedoeld voor korte gesprekken van maximaal 20 minuten. Wil je langer een tolk op afstand inzetten? Maak dan vooraf een afspraak met een tolk. Dat kan via mijn.tolkcontact.nl.

NGT vertaling

Mag ik meerdere keren per dag Tolkcontact tolk op afstand gebruiken?

Ja, dat mag. Elk gesprek mag maximaal 20 minuten duren.

NGT vertaling

Kan ik zelf een tolk kiezen?

Nee. De tolk die jouw oproep aanneemt, zal voor jou tolken.

Wil je liever zelf kiezen? Maak dan vooraf een afspraak met een tolk. Dat kan via mijn.tolkcontact.nl.

NGT vertaling

Moet ik me voorbereiden voor een tolkgesprek op afstand?

Een korte voorbereiding is handig. De tolk weet dan welke situatie hij/zij gaat tolken. Vertel vooraf kort wie je bent, waar je bent en waar het gesprek over gaat. Je kunt dan ook testen of beeld en geluid goed werken.

NGT vertaling

In welke taal kan ik Tolkcontact tolk op afstand inzetten?

Onze tolken communiceren in de Nederlandse Gebarentaal (NGT), Nederlands ondersteund met Gebaren (NmG) en gesproken Nederlands. Je kunt ook typen, bijvoorbeeld bij een lastige naam of adres.

Wil je een gesprek in een andere taal voeren, overleg dit dan met de tolk. De tolk bepaalt of hij/zij het gesprek ook in een andere taal kan tolken.

NGT vertaling

Waarom zou ik een tolk op afstand inzetten?

Als je geen tolk op locatie kunt vinden, of je hebt te weinig tijd om snel een tolk te regelen, dan is een tolk op afstand de perfecte oplossing. Tijdens onze openingstijden zitten er altijd tolken klaar om voor jou te tolken. Op die manier ben je flexibeler om een tolk in te zetten wanneer je dat wilt.

NGT vertaling

Wat heb ik nodig om Tolkcontact tolk op afstand te kunnen gebruiken?

Om gebruik te maken van Tolkcontact tolk op afstand heb je eerst tolkuren nodig. Tolkuren kun je aanvragen bij UWV.

Ook heb je de Tolkcontact-app en een internetverbinding (wifi of 3G/4G) nodig. De Tolkcontact-app maakt van jouw smartphone, tablet of computer een beeldtelefoon.

Wil je dat wij de Tolkcontact-app voor je regelen? Vul dan het aanvraagformulier in. De betaling regelen wij met je zorgverzekeraar. Dit hoef je dus niet zelf te doen.

NGT vertaling

Gaat het gebruik van Tolkcontact tolk op afstand van mijn tolkuren af?

Ja. Net als bij de inzet van een gebarentolk op locatie, gaat ook de inzet van een tolk via Tolkcontact tolk op afstand van je tolkuren af. Je moet in de Tolkcontact-app zelf de juiste tolkvoorziening kiezen (leef-, werk-, of onderwijsuren).

Net zoals bij tolkopdrachten op locatie, worden tolkopdrachten op afstand afgerond op hele kwartieren.

Heb je nog geen tolkuren? Tolkuren kun je aanvragen bij UWV.

NGT vertaling

Kan ik Tolkcontact tolk op afstand ook gebruiken als ik geen tolkuren heb?

Ja, dat kan. Dan kies je in de Tolkcontact-app voor ‘geen voorziening’. Je ontvangt dan een factuur voor de inzet van de tolk. De kosten voor het inzetten van een gebarentolk op afstand via Tolkcontact tolk op afstand zijn 130% van de reguliere tolkkosten.

NGT vertaling

Kan ik de tolkuren van iemand anders gebruiken?

Nee. Tolkuren zijn persoonsgebonden. Je mag alleen jouw eigen tolkuren gebruiken voor Tolkcontact tolk op afstand. Je kunt dus ook alleen met je eigen account inloggen.

NGT vertaling

Ik heb de Tolkcontact-app niet. Kan ik de app van iemand anders gebruiken?

Nee. De gebruikersnaam voor de Tolkcontact-app is persoonsgebonden. Als je via de Tolkcontact-app van iemand anders een tolk op afstand inschakelt, gaat dit van de tolkuren van die persoon af. Tolkuren zijn ook persoonsgebonden. Je kunt dus alleen met een eigen account gebruik maken van Tolkcontact tolk op afstand met de Tolkcontact-app.

NGT vertaling

Wat kost Tolkcontact tolk op afstand?

In principe worden er evenveel tolkuren afgeschreven voor een opdracht op afstand als bij een reguliere opdracht. Om het tolken op afstand te stimuleren, is er in de leefsfeer echter een regeling dat er tot 15 tolkuren slechts éénderde van het tolkurensaldo afgaat. Dit betekent: voor 15 getolkte uren worden er slechts 5 tolkuren afgeschreven. Zodra er voor 15 uren is getolkt, worden de uren weer op de reguliere manier van je saldo afgeschreven. Een uitgebreide toelichting lees je in het artikel Zet ook eens een tolk op afstand in.

NGT vertaling

Kan ik ook bellen via Tolkcontact tolk op afstand?

Het is niet de bedoeling om te bellen met Tolkcontact Tolk op Afstand. Wil je bellen? Maak dan gebruik van KPN Teletolk. Tolkcontact Tolk op Afstand is bedoeld voor situaties waarbij je geen tolk hebt kunnen regelen die meegaat naar je afspraak. Een telefonische afspraak met de huisarts maak je via KPN Teletolk. Als je eenmaal bij de huisarts zit kan je (20 minuten) gebruik maken van Tolk op Afstand.

NGT vertaling

Wat is het verschil tussen KPN Teletolk en Tolkcontact tolk op afstand?

KPN Teletolk is alleen bedoeld voor telefoongesprekken via tekst of beeld. Tolkcontact tolk op afstand kun je inzetten als je met een horende persoon op dezelfde plek bent, en je een tolk nodig hebt. Bijvoorbeeld in een winkel, bij de huisarts, op je werk of op school.

NGT vertaling

Kan ik Tolkcontact tolk op afstand ook in het buitenland gebruiken?

Ja, dat kan. Je kunt Tolkcontact tolk op afstand overal gebruiken waar jij dat wilt.

NGT vertaling

Kan ik ook een schrijftolk inzetten via Tolkcontact tolk op afstand?

Nee, op dit moment kun je alleen een gebarentolk inzetten via Tolkcontact tolk op afstand. Wil je een schrijftolk op afstand inzetten? Maak dan vooraf een afspraak met een schrijftolk. Dat kan via mijn.tolkcontact.nl.

NGT vertaling

Worden de gesprekken via Tolkcontact tolk op afstand opgeslagen?

Nee. Alle tolken hebben een beroepscode en zwijgplicht. Dit geldt ook voor tolken via Tolkcontact tolk op afstand. Ook jijzelf mag de gesprekken niet opslaan zonder nadrukkelijke toestemming van Tolkcontact. Een uitzondering is een opname van een training of cursus. Ook hiervoor moet je eerst toestemming vragen aan Tolkcontact en aan de tolk.

NGT vertaling