Nieuws

Toekenning tolkuren leefdomein voor 2017

30 december 2016 | actueel

Op 1 januari krijgen de tolkgebruikers nieuwe tolkuren voor 2017 toegekend. Doven en slechthorenden krijgen standaard 30 tolkuren toegekend; doofblinden krijgen standaard 168 tolkuren toegekend. Deze tolkuren kunnen zij gebruiken om een tolk in te zetten bij privésituaties.

De nieuwe tolkuren voor het leefdomein worden automatisch toegekend. Deze week hebben alle tolkgebruikers per post een brief met hun toekenning voor 2017 ontvangen (zie hieronder).

Organisaties krijgen niet automatisch nieuwe tolkuren toegekend. Zij kunnen vanaf 1 januari nieuwe tolkuren aanvragen (contact@tolkcontact.nl).

Brief toekenning tolkuren 2017

Bilthoven, 28 december 2016

BETREFT: UW TOLKUREN VOOR 2017

Beste,

Met veel plezier hebben we het afgelopen jaar met het Tolkcontact-team gewerkt voor de tolkvoorziening in het leefdomein. In 2017 heeft u opnieuw recht op tolkuren. U krijgt 30 (voor doven en slechthorenden) of 168 (voor doofblinden) nieuwe tolkuren voor het leefdomein toegekend. Deze tolkuren kunt u gebruiken om een gebarentolk of schrijftolk in te zetten bij privésituaties.

Hoeveel tolkuren heb ik nog?
De nieuwe tolkuren worden op 1 januari 2017 automatisch bijgeschreven. De tolkuren die u in 2016 niet heeft gebruikt vervallen. U kunt zelf zien hoeveel tolkuren u heeft op mijn.tolkcontact.nl. Bent u uw wachtwoord vergeten? Mail dan naar contact@tolkcontact.nl.

Als u uw e-mailadres en 06-telefoonnummer aan ons doorgeeft, dan sturen we u na afloop van elke tolkopdracht automatisch een e-mail of sms waarin staat hoeveel tolkuren u nog over heeft. Vindt u dit handig? Mail dan uw e-mailadres en 06-telefoonnummer naar contact@tolkcontact.nl.

Moet ik zelf betalen voor de tolk?
De tolkvoorziening voor het leefdomein valt sinds 1 januari 2015 onder de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo). De tolkvoorziening wordt betaald door de overheid. U hoeft zelf niet te betalen als u een tolk inzet. Het is wel belangrijk dat u zorgvuldig met uw tolkuren omgaat. Voordat u een uitgevoerde tolkopdracht goedkeurt moet u controleren of de tolk alles correct heeft ingevuld.

Kan ik meer tolkuren aanvragen?
Heeft u meer tolkuren voor privésituaties nodig dan u nu toegekend heeft gekregen? Dan kunt u extra tolkuren aanvragen. Dat kan als uw tolkuren (bijna) op zijn. Mail dan naar contact@tolkcontact.nl.

Kunnen jullie me helpen een passende tolk te vinden?
Kunt u zelf geen tolk vinden? Wij zoeken graag een passende tolk voor u. U kunt uw tolkaanvraag zelf invoeren op mijn.tolkcontact.nl of ons een e-mail sturen (contact@tolkcontact.nl).

Heeft u vragen? Neem dan gerust contact met ons op. Mail naar contact@tolkcontact.nl of bel naar 030-304 00 38. Wij staan graag voor u klaar.

Vriendelijke groet,

Daphne Hilhorst
Projectmanager Tolkcontact