Nieuws

Column Erik: De ideale werkdag

14 november 2019 | actueel

Soms zijn er van die dagen dat het allemaal niet mee lijkt te zitten. Je verslaapt je en mist de trein, het koffieapparaat doet het niet en iemand op het werk heeft in je bureaustoel gezeten, waardoor de rugleuning net iets te ver achterover staat.

Een goede werkdag kan zoiets nog goedmaken. Met werk waarmee je mensen helpt, werk waarbij het een goed resultaat oplevert als je moeite doet, werk dat ervoor zorgt dat je na een dag hard werken voldaan en trots weer naar huis kan.

Bij Tolkcontact zijn we de verbinding tussen tolken en tolkgebruikers. We voeren tolkaanvragen in en benaderen tolken voor nog openstaande opdrachten. Dagelijks doen we ons uiterste best om tolkgebruikers en tolken die ons per mail, telefoon of sms benaderen zo goed en zo snel mogelijk te helpen. En het voelt goed, als je weet dat een tolk door jouw bemiddeling bij een belangrijke afspraak van een dove of slechthorende klant is, en iedereen zonder problemen mee kan doen in het gesprek. Dan ga je naar huis en smaakt je eten net wat lekkerder, droom je die nacht net wat vrolijker.

In een ideale wereld is elke werkdag exact zo.

De realiteit laat soms helaas anders zien. Er zijn dagen bij Tolkcontact dat het ineens dubbel zo druk lijkt. Alsof alle belangrijke afspraken precies op die ene dag vallen. Van noord-Nederland tot in het diepe zuiden staan dan nog tolkaanvragen open. Hoewel we kunnen zien dat er voor tientallen opdrachten al wel een tolk gevonden is voor vandaag, weegt het toch voor mijn gevoel niet op tegen dat rijtje openstaande aanvragen. Er zit niks anders op dan tegen de stroom in, samen met het team, alles op alles te zetten en aan de slag te gaan. Een taakverdeling is snel gemaakt: laten wij maar beginnen met tolken bellen voor de regio Rotterdam, er staan gedurende de dag verschillende opdrachten open. En wil jij vast bellen voor die belangrijke afspraak in het ziekenhuis? Er zijn al bijna 150 tolken door onze automatische bemiddeling benaderd, maar nog niet iedereen heeft op de aanvraag gereageerd. Misschien zit daar toch nog een beschikbare tolk tussen!

Voor sommige opdrachten hoeven we maar een paar tolken te benaderen. Bij andere opdrachten vragen we meer dan 200 tolken en lukt het alsnog niet om de tolkopdracht in te vullen. Alle tolken zijn zzp’er. Wij kunnen vanuit Tolkcontact dus niet bepalen dat een tolk naar een specifieke opdracht moet. Bij Tolkcontact zoeken we net die ene tolk met een plekje vrij in de agenda.

En zo gaat het team aan de slag.

Soms hebben we geluk en bellen we precies de tolk die nog een gaatje vrij heeft. Soms hebben we nóg meer geluk en belt een tolk ons. Dan gaat er een afspraak niet door en vraagt de tolk aan ons: “Heb je nog wat openstaan in deze regio?” Als het lukt om een belangrijke opdracht waar nog geen tolk voor gevonden was in te vullen, juichen we met het hele team en zijn we de tolken dankbaar voor het meedenken. We weten dat ze druk zijn, we weten dat we ze vaak (moeten) lastigvallen, maar we weten ook dat er nog veel klanten zijn die nog hopen op een tolk.

De harde werkelijkheid is dat het niet elke dag lukt om voor iedere aanvraag een tolk te vinden. Dat is voor klanten natuurlijk het meest vervelend, dat staat voorop. Echter laat het ons bij Tolkcontact ook niet onberoerd. Soms komt het voor dat we, voordat we gaan slapen, toch nog even inloggen op mijn.tolkcontact.nl om te kijken of er in de tussentijd nog een zoekopdracht is ingevuld. Als we de volgende ochtend weer op kantoor komen, hopen we allemaal dat er voor deze nieuwe dag minder opdrachten open staan dan de avond ervoor.

Een nieuwe dag. Met nieuwe tolkopdrachten. En vernieuwde energie. Kom op, team, laten we de taken snel verdelen en aan de slag gaan!