Zoeken in Tolkcontact

Terug naar boven
nieuwsbrief mei 2022 in alleen tekst

Nieuwsbrief december 2022 in platte tekst

5 december 2022

Hieronder zie je elk artikel uit de nieuwsbrief van december in tekst, zonder afbeeldingen en met weinig opmaak. Dit is voor slechtziende mensen beter te lezen.


Hallo!

Vandaag is het 5 december. Ga je vanavond cadeautjes uitpakken en pepernoten eten? Misschien komt Sinterklaas wel langs, of een piet. Dan wensen we je veel plezier!

In deze nieuwsbrief hebben we iets nieuws: het videoplatform. Op tolkcontact.nl/video staan al onze video’s in NGT overzichtelijk bij elkaar, dus ook die van de nieuwsbrieven.

We hebben je nog meer te vertellen. We geven je bijvoorbeeld tips voor een prettig beeldgesprek en Anke Heij heeft tips voor ondernemers met gehoorverlies. Ook hebben we Lieke geïnterviewd. Zij vertelt haar bijzondere verhaal over tolken bij een toneelvoorstelling voor mensen met doofblindheid. En hoe zit het met onze bereikbaarheid tijdens de feestdagen? Je leest het allemaal!

Fijne feestdagen!

Het team van Tolkcontact: Angelique, Bregje, Diewertje, Erik, Ilse, Karin, Maaike, Maartje en Teresa


Bereikbaarheid Tolkcontact tijdens de feestdagen

De feestdagen staan voor de deur! Tijd voor gezelligheid dus, ook voor het team van Tolkcontact.

Op maandag 26 december (Tweede Kerstdag) is het kantoor van Tolkcontact gesloten. De andere feestdagen vallen in het weekend. Op deze dagen zijn we zoals altijd in het weekend alleen voor spoed bereikbaar.

Het spoednummer (06-30 80 47 15) is 24 uur per dag bereikbaar. Ook in het weekend en tijdens de feestdagen. Heb je een spoedgeval? Tolkcontact staat voor je klaar.


Hulp nodig met de Tolkcontact-app?

Lukt het niet om in te loggen in de Tolkcontact-app? Of gaat er iets anders niet goed? Heb je problemen met bellen? Neem dan contact met ons op. Dat kan op drie manieren:
Mailen: contact@tolkcontact.nl
Beeldbellen: via de Tolkcontact-app, klik op ‘Tolkcontact Klantenservice’
Bellen: 030 304 00 38


Tips voor een prettig beeldgesprek

Als je Tolk op Afstand of KPN Teletolk gebruikt, dan zijn er bepaalde afspraken voor jou en de tolk. Deze afspraken zorgen ervoor dat het beeldgesprek prettig verloopt. Hieronder lees je de afspraken.

Noem je naam aan het begin van het gesprek.
Je mag voor een ander persoon bellen, bijvoorbeeld je partner. Maar je mag je niet voordoen als een ander. Stel je daarom voor met je eigen naam.
Bereid het gesprek goed voor.
Bel je naar een bedrijf? Leg dan je relatienummer, BSN of bestelnummer klaar.
Zet de camera zo neer dat je gezicht en je handen goed in beeld zijn.
Zorg voor een stabiele internetverbinding.
Draag kleding die je aandoet als je naar een afspraak zou gaan.
Zit rechtop tijdens je gesprek. Bel niet vanuit bed.
Zorg dat er geen storende achtergrondgeluiden zijn die de tolk kunnen afleiden. Bel daarom in een rustige ruimte waar je niet wordt gestoord.
Denk aan je taalgebruik. Vloeken of schelden is niet toegestaan. Dit geldt voor zowel tekst- als beeldbellen.
Eet voor of na het gesprek. Maar niet tijdens. Eten tijdens een gesprek is niet netjes.
Aan het einde van het gesprek neem je afscheid. Je kan dit doen door eerst je gesprekspartner te bedanken en daarna de tolk, en ze een fijne dag te wensen.

Tip: lukt het op een bepaald moment niet om te beeldbellen vanwege deze afspraken, en wil je toch graag bellen? Dan kun je tekstbellen. Je komt dan niet in beeld.


Ondernemer met gehoorverlies? Anke heeft tips

Anke Heij was vijftien jaar tolk Nederlandse Gebarentaal. Tot ze plotseling zelf slechthorend werd. Nu is ze communicatietrainer en hoorcoach. Ze heeft een eigen bedrijf, Kunst van het Mogelijke. Ben jij ondernemer en heb je gehoorverlies? Anke geeft je nuttige tips.

‘Laat je vooral niet weerhouden door je gehoorverlies. In de kern gaat het om: wees expert in je eigen gehoorverlies. Zorg dat je goed weet wat je nodig hebt, zodat je dat ook aan anderen kunt vertellen. Gebruik de techniek goed. Dan kan er zoveel meer dan je denkt. Zorg dat je bedrijf flexibel is. Mijn gehoorverlies is nu op een bepaald niveau, dat kan minder worden en dat heeft ook impact op mijn bedrijf. Wees daarin creatief. Durf je grenzen te verruimen. Dan ontdek je wat wel en niet kan. Meestal kan iets wel gewoon als je het net even anders aanpakt. Als je expert bent in je eigen gehoorverlies en weet wat je kunt, dan kun je het maximale van jezelf geven.

Hoe je omgaat met mensen die geen kennis hebben van gehoorverlies? Zorg dat je mentaal weerbaar bent. Blijf dichtbij jezelf en durf grenzen te stellen. Hoe wil je communiceren met je klanten en wanneer ben je beschikbaar? Wat kan je wel en wat lukt misschien nog niet? Dat lijkt eng, maar veel mensen vinden duidelijkheid juist heel prettig. En belangrijker: je houdt er zelf geen rotgevoel aan over.

Soms krijg je te maken met mensen met andere denkbeelden. Juist deze mensen kunnen wat leren van de manier waarop jij zaken aanpakt. Niet denken aan wat je kunt verliezen, maar blijf bij jezelf. Dat vraagt veel veerkracht en durf. En dat gun ik alle ondernemers.’


Tolk in het wild: op het toneel

We hebben een nieuwe rubriek: Tolk in het wild! Hierin delen tolken hun ervaringen als tolk op bijzondere plekken. In het theater bijvoorbeeld, of bij een internationaal festival.

We beginnen met Lieke Rozeboom. Lieke is tolk bij Toneel Mooi Uitzicht in Beek. Daar begeleidt ze toneelspelers met doofblindheid. Ze vertaalt wat er wordt gezegd tijdens de repetities en een keer per jaar staat ze achter hen op het podium. Dan geeft ze aan wanneer er iets gezegd of gedaan mag worden.

Hoe heb je deze opdracht gevonden?
‘Ik heb tijdens mijn stage hier meegelopen. Daarna werkte ik er een tijdje als invalkracht. Afgelopen jaar was het eerste jaar dat ik het hele theaterjaar heb getolkt. Om de week op maandag en tijdens de toneelweek. Die bestaat uit twee repetitiedagen en drie dagen de voorstelling spelen.’

Klinkt intensief!
‘Dat is het ook. Tijdens de repetities ben je alles aan het vertalen. Wat de regisseur vertelt, en wat andere spelers zeggen of doen. Dan weet mijn klant helemaal hoe de voorstelling in elkaar zit. En als de voorstelling bezig is, vertel ik het ook als er iets misgaat of als mensen klappen. Het is zo leuk deze doelgroep zo trots te zien spelen op het toneel. Ze bedenken samen met de regisseur waar de voorstelling over gaat en wat zij willen spelen. Tijdens de toneelweek is er ook een band, make-up en kostuums. Een echte voorstelling dus.’

Hoe help je de klant?
‘Tijdens het repeteren teken ik bijvoorbeeld een 1 op zijn rug, dan weet mijn klant dat hij de eerste actie kan doen die bij die scène hoort. Teken ik een 2, dan weet hij dat hij het tweede deel kan doen. Ik weet in principe wat er moet gebeuren, want ik ben bij alle repetities geweest. Maar het mooiste is natuurlijk als ze het helemaal zelf doen. Mijn cliënt klant een heel goed geheugen. Soms ben ik het kwijt, dan teken ik de 1 op zijn rug en weet hij zelf wat hij moet zeggen.’

23 bewoners van het Kalorama Centrum met een auditieve en visuele beperking geven jaarlijks een theatervoorstelling. Met theatrale fantasie kan iemand de mooiste melodieën, beelden, geluiden, teksten, bewegingen, dansen en emoties maken. Door samen een voorstelling voor te bereiden beleven de spelers plezier en dat is precies de bedoeling!

In de rubriek ‘Tolk in het wild’ delen tolken hun ervaringen als tolk op bijzondere plekken. In het theater bijvoorbeeld, of bij een internationaal festival. Heb jij ook een verhaal dat je met ons wilt delen? Of ken je een tolk die hier goed past? Laat het weten: contact@tolkcontact.nl


Wat vind jij hiervan?

Wat vind jij van deze nieuwsbrief in platte tekst? Laat het weten via contact@tolkcontact.nl.