Tolkcontact voor tolken

Tolkcontact verzorgt de bemiddeling, voorlichting en facturatie voor de tolkvoorzieningen voor privé-, werk- en onderwijssituaties. Ook zijn we bij spoedsituaties 24 uur per dag bereikbaar. Samen met jou zorgen we voor gelijkwaardige communicatie.

Ons uitgangspunt is eenvoud. Eenvoud voor jou als tolk bij het invoeren van de tolkopdrachten en je volledige administratie rondom de tolkopdrachten. Eenvoud voor de tolkgebruiker bij het zoeken van een tolk en het inzien van zijn beschikbare tolkuren. Eenvoud is het basisprincipe waarop mijn.tolkcontact.nl eind 2015 is ontwikkeld en waarop we nog steeds voortborduren.

De tolkvoorzieningen vallen onder de verantwoordelijkheid van drie ministeries: Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS), Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW) en Onderwijs Cultuur en Wetenschap (OCW). Wij voeren onze dienstverlening uit in opdracht van UWV. Tolkcontact helpt bij de bemiddeling tussen tolkgebruikers en tolken. Daarnaast zorgen we voor de facturatie van tolkopdrachten.

Inschrijven bij Tolkcontact

Heb je de opleiding Tolk Nederlandse Gebarentaal of Schrijftolk afgerond en heb je je RTGS-nummer binnen? Dan kun je aan de slag. We leiden je graag rond in mijn.tolkcontact.nl; de plek waar je al je administratie rond je tolkopdrachten kunt verwerken en ook de plek waar je nieuwe tolkopdrachten kunt aannemen via bemiddeling of het prikbord. Neem je even contact met ons op? Dan maken we een profiel voor je aan. Dat kan telefonisch, maar mag ook bij ons op kantoor in Bilthoven. We vinden het leuk om je op die manier direct te leren kennen, want we zullen elkaar in de komende jaren vast regelmatig aan de telefoon hebben.

Het aannemen van tolkopdrachten

Je kunt op veel verschillende manieren tolkopdrachten aannemen. Veelal vinden tolkgebruikers zelf een tolk voor hun tolkopdrachten. Een goed eigen netwerk is dus van belang.

Rechtstreeks
Tolkgebruikers kunnen je rechtstreeks benaderen of je kunt tolken, bijvoorbeeld via sms, WhatsApp, mail of als ze je bij een andere opdracht zien. Tolkgebruikers kunnen ook zelf een tolk zoeken via mijn.tolkcontact.nl of een oproep plaatsen op het prikbord. Zoekt de klant via mijn.tolkcontact.nl zelf een tolk en kiest hij jou, dan sturen we je namens de klant een bericht met de vraag of je kunt tolken ('Een klant vraagt of je[...]'. Via de link in het bericht kun je laten weten of je de opdracht wel of niet kunt aannemen, wij geven je reactie direct door aan de tolkgebruiker.

Bemiddeling
Vraagt een tolkgebruiker om bemiddeling bij een tolkopdracht, dan gaan wij op zoek naar een passende tolk. Onze bemiddeling verloopt voor een deel geautomatiseerd. Hierdoor kunnen we ook 's avonds en in het weekend tolkgebruikers helpen bij het vinden van een tolk.
We matchen op tolkmethode, situatie en eventueel aanvullende vaardigheden waarvan de klant aangeeft dat die van belang zijn bij de opdracht. Daarbij kijken we wat de tolkgebruiker invult bij de aanvraag en naar wat jij ingevuld hebt in je profiel op mijn.tolkcontact.nl. Deze criteria leveren een lijst op met tolken die passen bij de opdracht. Vervolgens kijken we of deze tolken aangegeven hebben op bepaalde dagen niet te werken, of al andere opdrachten in mijn.tolkcontact.nl ingepland hebben staan die overlappen met de aanvraag. De lijst met passende tolken die dan overblijft sorteren we op reisafstand tot de opdrachtlocatie en vervolgens benaderen we deze tolken.

Op die manier proberen we de best passende tolk op een zo kort mogelijke reisafstand te vinden. Tussen 8.00 en 22.00 uur sturen we berichten uit om te vragen of je de tolkopdracht kunt aannemen ('Wij zoeken een tolk voor [...]'). Via de link in het bericht kun je laten weten of je de opdracht wel of niet kunt aannemen. Als je de opdracht aanneemt, dan staat de opdracht daarna direct voor je klaar in mijn.tolkcontact.nl en geven we door aan de tolkgebruiker dat jij bij deze opdracht komt tolken. Binnen kantooruren bellen we ook voor speciale opdrachten of tolkopdrachten die al snel plaatsvinden en waar nog geen tolk voor gevonden is. Buiten kantooruren bellen we alleen voor spoedsituaties.

Achterwacht

Iedere dag hebben we een achterwachttolk. Deze tolk staat gedurende een etmaal (00.00-23.59 uur) stand-by voor spoedsituaties. Gedurende deze 24 uur kan de tolk naar allerlei NGT- en NmG-tolkopdrachten gestuurd worden. Lees hier meer over de achterwachtdiensten.

Facturatie en uitbetaling

Wij maken je administratie graag zo eenvoudig mogelijk. Het enige wat jij hoeft te doen, is al je tolkopdrachten in te voeren in mijn.tolkcontact.nl en te laten accorderen. Als een tolkgebruiker getekend heeft voor de opdracht, dan maken wij automatisch een factuur voor je aan. Met een druk op de knop stuur je deze factuur voor betaling en een paar dagen later staat het geld op je rekening.

Voor je tolkopdrachten hoef je zelf dus geen facturen te maken, want dat doen wij voor je. Deze manier van factureren heet self-billing en voldoet aan alle regels die de Belastingdienst stelt. Het systeem mijn.tolkcontact.nl kent alle regels van de tolkvoorzieningen en berekent automatisch het juiste tarief en de reiskosten. Na afloop van de opdracht kan de klant de opdracht digitaal accorderen (via sms, e-mail of door een handtekening te zetten op je smartphone of tablet) en wordt er automatisch een factuur gemaakt. Wil de klant liever niet digitaal accorderen, dan kun je een foto/scan maken van het 'ouderwetse' opdrachtformulier en uploaden bij de opdracht. Nadat wij gecontroleerd hebben of de informatie van het papieren formulier overeenkomt met de informatie in mijn.tolkcontact.nl, maken we een factuur voor je.

Alle facturen vind je overzichtelijk terug in mijn.tolkcontact.nl. Daar kun je de factuur nog even controleren. In principe heb je dat al gedaan voordat je de klant vroeg om te tekenen, maar het kan gebeuren dat je in de haast een foutje hebt gemaakt. Controleer je factuur alsjeblieft goed. Dan is een fout namelijk nog makkelijk te herstellen. Ontdek je na het indienen van de factuur nog een fout, dan moet de volledige opdracht worden gecrediteerd. Je moet het volledige bedrag dan terugstorten naar UWV. Vervolgens moet je een nieuwe opdracht aanmaken en laten tekenen door je klant. Controleer de factuur dus goed voordat je op ‘indienen’ klikt. Na de controle kun je de factuur met één klik aanbieden voor betaling. Wij sturen de factuur dan voor je door naar UWV. UWV zorgt ervoor dat het geld binnen enkele werkdagen op je rekening staat.

Bekijk ook de veelgestelde vragen over facturatie.

Handleiding en veelgestelde vragen

Om je zoveel mogelijk wegwijs te maken in mijn.tolkcontact.nl hebben we een handleiding gemaakt. En kijk ook zeker even op de pagina met veelgestelde vragen.

Contact

Heb je na het lezen van bovenstaande informatie nog vragen? Wil je een adreswijziging doorgeven? Of stop je met je tolkwerkzaamheden? Neem dan contact met ons op.